En bokstav på väg ner i hatten för att förvandlas. Foto: Ulf Huett. © Moomin Characters™

Bokstavsmagi med Trollkarlens hatt på Junibacken

Junibacken öppnar utställningen Den magiska hatten och bjuder in barn och deras vuxna att skapa bokstavsmagi tillsammans. Här har nämligen Hemulen påbörjat en ny samling där han fyller Trollkarlens hatt med bokstäver. I hatten uppstår magi när bokstäver förvandlas till ord.

Hemulens frimärkssamling är komplett och han är olycklig över att inte längre vara en samlare. Med utställningen Den magiska hatten bjuder Junibacken in barn och vuxna att hjälpa Hemulen att börja en ny samling – av bokstäver. Med papper och pennor skapas bokstäver som kan läggas ner i Trollkarlens hatt.

- Att bokstäver bildar alfabetet och ord uppstår är magiskt! Att få göra sin egen bokstav och låta dem blandas med andra besökares bidrag kan skapa nya ting – för visst bör man räkna med att vad som helst kan hända när en trollkarlshatt flyttar in på Junibacken, säger Sanna Pedersen, verksamhetschef på Junibacken.

En del av Från A till Ö med Mumin
Utställningen är en del av Moomin Characters läsinitiativ Från A till Ö med Mumin. Med hjälp av Tove Janssons vackra begynnelsebokstäver och boken Mumindalens alfabet vill man inspirera till läsande och skrivande i en internationell kampanj. Visuellt och innehållsmässigt är utställningen på Junibacken inspirerad av just Mumindalens alfabet och Tove Janssons Trollkarlens hatt.

För mer information, kontakta:
Sanna Pedersen, verksamhetschef: sanna.pedersen@junibacken.se, 073-320 45 49.
Sandra Axell Katouzi, kommunikations- och marknadschef: sandra@junibacken.se,
070-754 22 43.

Junibackens webbplats: https://www.junibacken.se/upplevelse/den-magiska-hatten/

Om Junibacken
Ett vanligt år har Junibacken runt 320 000 besökare och spelar upp till 1 500 teaterföreställningar vilket gör verksamheten till en av Sveriges största barnteaterproducenter. Verksamheten finansieras helt utan bidrag och är beroende av intäkter från besökare. Genom kulturen vill man inspirera, väcka känslor och uppmuntra kreativitet. Berättandet och berättelser navet. Verktygen som används är sång, musik, teater och lek. Dessa används för att skapa en upplevelse att dela oavsett om du är liten eller stor. Ambitionen är att fortsätta skapa, stimulera och inspirera – i Astrid Lindgrens anda. Junibacken har två år i rad utsetts till Stockholms barnvänligaste museum av företaget Evimetrix.
www.junibacken.se

Om Moomin Characters
Om Moomin CharactersMoomin Characters Oy Ltd ansvarar för övervakningen av alla upphovsrättsliga frågor kring mumin. Alla Mumindalens figurer är globalt registrerade varumärken. Muminberättelserna har blivit en av Finlands största exportframgångar och har idag en global beundrarskara. Sammanlagt skrev och illustrerade Tove Jansson (1914-2001) nio romaner, fyra bilderböcker och hundratals seriestrippar om mumintrollen mellan åren 1945 och 1980. Böckerna om de modiga, äventyrliga men samtidigt familjefokuserade mumintrollen är översatta till närmare 60 språk och trycks hela tiden i nya upplagor runt om i världen.

Moomin Characters har i dagsläget cirka 800 licenstagare runt om i världen som skapar muminprodukter och -upplevelser inom en mängd olika fält, allt från kläder och inredningsartiklar till utställningar, dramaproduktioner, animationsserier och temaparker. Företaget grundades på 1950-talet av Tove och brodern Lars Jansson för att ta hand om upphovsrätten till Mumindalens figurer och är än idag ett familjeföretag. Rights &Brands är Moomin Characters kommersiella agent globalt.
www.moomin.com
www.tovejansson.com