EkmanBuss Flexibussitet rabatterar gruppresor till Junibacken.

EkmanBuss Flexibussitet hjälper skolklasser till Junibacken

Nu startar EkmanBuss Flexibussitet och Junibacken ett samarbete som ska hjälpa skolor och barngrupper med resan till Djurgården. Med halva priset på resan hoppas EkmanBuss att fler barn ska kunna få inspireras och utbildas på Junibacken.

Junibacken har program för skolor och förskolor, ledda av pedagog och speciella teaterföreställningar baserade på verk från Nordens främst barnboksförfattare. Både programmens innehåll och teaterföreställningarna har det yttersta målet att väcka läslust. Coronapandemin och restriktionerna i kollektivtrafiken gör det svårare för barngrupper att åka på utflykt som tidigare.

- Jag är varje vecka i kontakt med pedagoger som gärna vill komma hit men som inte kan ordna transporten på ett bra sätt. Det är förstås jättetråkigt eftersom både vi och pedagogerna vet vilken betydelse ett besök här kan innebära för relationen till böcker och barnbokskaraktärerna, säger Eva Blomkvist

Barnen riskerar nu att bli utan kulturupplevelsen och ett unikt lärtillfälle på Junibacken. Därför har Junibacken och EkmanBuss Flexibussitet inlett ett samarbete som ger halva priset på alla resor till Junibacken.

- Vi kan erbjuda en trygg och bekväm resa från skolan eller förskolan hela vägen till Junibackens entré, både för små och stora grupper. Vi från Team Ekman desinficerar alla bussar före och efter varje körning innan vi välkomnar barnen ombord. Vi hoppas att det här gör det möjligt för fler barn att få uppleva Junibacken, säger Fredrik Anrin, verksamhetschef på EkmanBuss Flexibussitet.

Bussresorna bokas direkt hos EkmanBuss. För mer information, besök ekmanbuss.se

För mer information om Junibackens skolprogram, besök junibacken.se.

Kontaktpersoner

Sandra Axell Katouzi, marknadschef på Junibacken: sandra@junibacken.se eller 070-754 22 43.

Fredrik Anrin, verksamhetschef på EkmanBuss Flexibussitet: info@ekmanbuss.se eller 08-16 59 33.

Junibacken har årligen runt 320 000 besökare och varje år spelas här upp till 1500 teaterföreställningar - vilket gör att vi är en av Sveriges största barnteaterproducenter. På Junibacken tas barn och kultur på allvar. Genom kulturen vill man inspirera, väcka känslor och uppmuntra kreativitet. Berättandet och berättelser navet. Verktygen som används är sång, musik, teater och lek. Dessa används för att skapa en upplevelse att dela oavsett om du är liten eller stor. Ambitionen är att fortsätta skapa, stimulera och inspirera – i Astrid Lindgrens anda. Junibacken har två år i rad utsetts till Stockholms barnvänligaste museum av företaget Evimetrix. www.junibacken.se