Elsa Beskows sagovärld på Junibacken

Torsdag 6 november 2008 flyttar Elsa Beskows sagovärld in på Junibacken med egen utställning - en sagoskog befolkad av troll, älvor, kottar, grodor, jätteblåbär och fladdermöss där vad som helst kan hända! Elsa Beskows sagovärld kommer att stanna här ända fram till hösten 2009.

Redan tisdag 4 november kl 8.30 är du varmt välkommen till pressvisning av utställningen Elsa Beskows sagovärld på Junibacken. Vi serverar frukost och en exklusiv visning av utställningen. Dessutom blir det förhandsvisning av den nyskrivna pjäsen, Solägget och höga C, text Bobo Lundén fritt efter Elsa Beskows böcker.

I flera generationer var Elsa Beskow "drottningen" bland svenska bilderbokskonstnärer. Hemligheten med böckernas långa livslängd ligger i balansen mellan humor och pedagogik och den naturliga berättartonen, något som kommer att visas i utställningen på Junibacken. Som en av Sveriges mest kända barnboksförfattare och illustratör har Elsa Beskow dessutom varit en förebild och inspirationskälla för många. Hennes böcker är väl representerade på flera olika språk.

Temautställningarna har en central och viktig roll på Junibacken. Här får barnen lära känna sina barnboksfavoriter på nära håll och uppleva dem i "verkligheten" i form av lekfulla miljöer och teaterföreställningar. I Elsa Beskows sagovärld på Junibacken visas tredimensionella, lekvänliga inslag från nio av Elsa Beskows mest älskade böcker: ABC-resan, Blomsterfesten i täppan, Hattstugan, Ocke, Nutta och Pillerill, Olles skidfärd, Puttes äventyr i blåbärsskogen, Sagan om den nyfikna abborren, Solägget och Tomtebobarnen.
Möt Puttes blåbärsskog i jätteformat, lek inne i hattstugan, ta en flygtur med Tomtebobarnens fladdermus och fika på Grodcaféet! Kliv in i böckerna och bli en av Elsas sagofigurer; ett roligt äventyr för både stora och små.

Utställningen är Junibackens elfte lek- och fantasiutställning och ett samarbete med förlaget Bonnier Carlsen. Tillsammans med förlaget har Junibacken noggrant valt ut de böcker som har bäst förutsättningar att basera en bra utställning på, en som fungerar för både lek och upptäcktsfärder i fantasifulla miljöer. Scenograf av utställningen är Tor Svae, som skapat merparten av Junibackens temautställningar. Under sommaren och hösten har du kunnat följa arbetet med utställningen genom att läsa Junibackens blogg som uppdaterats varje vecka. På www.junibacken.se hittar du bloggen.

Teater är ett viktigt inslag i utställningarna, och även denna gång kommer ett antal föreställningar, specialskrivna av Bobo Lundén för Junibacken, dagligen framföras mitt i utställningsmiljön. Den första föreställningen som heter Solägget och höga C har premiär vid invigningen den 6 november.

Varmt välkommen till pressvisningen 4 november kl 8.30 på Junibacken i Stockholm.

OSA senast 3 november till maria@junibacken.se