Junibacken firar Astrid Lindgren 100 år!

Junibacken firar Astrid Lindgren 100 år!

Firandet att Astrid Lindgren skulle ha fyllt 100 år i år är Junibackens tema för 2007. Redan i oktober 2006 inleddes firandet då utställningen Karlsson på taket flyger in på Junibacken öppnade och föreställningen Köttbullar och Kuckelimuckmedicin hade premiär. Utställningen är Junibackens tionde lekutställning och kommer att stå ända fram till och med sommaren 2008. Utställningen är iscensatt av scenograf Tor Svae efter Ilon Wiklands illustrationer. Ny föreställning med Karlsson på taket I mars 2007 hade ytterligare en för Junibacken specialskriven föreställning premiär; Lillspöket i Vasastan. I denna föreställning skrämmer Karlsson på taket och Lillebror tillsammans med publiken nästa livet ur fröken Bock. Den 14 november 2007, på Astrid Lindgrens 100 årsdag, har ytterligare en föreställning med Karlsson på taket premiär; Bistoler & Busetjyvar. I denna föreställning har det kommit tjuvar till Vasastan och Lillebror är alldeles ensam hemma. Ja, inte helt ensam förstås. Världens bästa Karlsson bor ju bara några propellervarv bort och han älskar att gå på bysetjuvjakt! Bara han slipper göra det på fastande mage. Tillsammans med publiken och Lillebror, en knallpulverpistol och rejält med falukorv ger han sig ut på en hisnande bysetjuvjakt över Vasastans tak. Endast världens bästa bysetjuvsfångare vet hur detta kommer att sluta! Föreställningen är liksom tidigare föreställningar skriven och regisserad av Bobo Lundén efter Astrid Lindgrens böcker om Karlsson på taket. Tre Konstnärer - Ilon Wikland, Björn Berg och Ingrid Vang Nyman I Vimmerby stationshus, huset varifrån Junibackens Sagotåg avgår, har Junibackens Galleri öppnat. Här finns en utställning som hyllar Astrid Lindgren samt tre av de illustratörer som hon samarbetade mycket med, Björn Berg, Ilon Wikland och Ingrid Vang-Nyman. Här finns även Junibackens ALMA-skåp som i samarbete med ALMA (Astrid Lindgren Memorial Award) utformats för att förmedla kunskap och information om de pristagare som vunnit det prestigefyllda priset. Utgångspunkt för illustratörutställningen har varit ALMAs logotype som föreställer Pippi Långstrump, Karlsson på taket och Emil i Lönneberga, tre karaktärer som levandegjorts genom Astrid Lindgrens författarskap, men även genom de tre illustratörernas konstnärskap. Scenograf för denna utställning är Suzan Crepault. Utställningen skiljer sig från Junibackens övriga och tidigare utställningar i det att den inte är någon lekutställning. Dock är det en utställning i barnperspektiv, utformad för att tilltala barnen i färg och form. En del av utställningen är tillfällig för att kunna innefatta framtida projekt som till exempel utställningar om kommande ALMApristagare. Lärarhandledning På Junibackens hemsida, www.junibacken.se, finns en lärarhandledning kring Astrid Lindgren-kunskap. Lärarhandledningen ska hjälpa och framförallt inspirera lärare att integrera Astrid Lindgrens författarskap i sin undervisning. Där finns tips på uppgifter man kan göra i klassrummet, men även på hur man kan använda sig av Junibackens pedagogiska program i undervisningen. Lärarhandledningen riktar sig främst till förskole- och lågstadielärare, men även privatpersoner som är nyfikna på Astrid Lindgren kommer ha behållning av handledningen. Onsdag 14 november 2007 på Junibacken Den 14 november blir en fullmatad dag på Junibacken. Vi uppmärksammar Astrid Lindgrens 100 årsjubileum med massor av teater, sång och musik. Dagens program: 9.30 Visning; Junibackens museipedagog berättar om Astrid Lindgren för stora och små. 11.00 Teaterföreställning; Pippi och Sjörövarna 12.00 Smygpremiär; Bistoler & Busetjyvar 13.00 Visning; Junibackens museipedagog berättar om Astrid Lindgren för stora och små. 13.30 Sångstund med Astrid-visor 15.00 PREMIÄR! Bistoler & Busetjyvar 16.00 Teaterföreställning; Pippi, Dunder-Karlsson & Blom 17.00 Visning; Junibackens museipedagog berättar om Astrid Lindgren för stora och små. Under dagen kan du också ta en tur med Sagotåget som tar dig på en färd genom flera av Astrid Lindgrens mest älskade sagor. I restaurangen bjuder vi på tårta till tonerna av levande musik. Stadsvandring Den 14 november kl. 11.00 och kl. 15.00 kan man följa med Junibackens museipedagog på en stadsvandring i Astrids sagokvarter. I kvarteren runt Vasaparken bor fler av hennes figurer och man hinner bland annat hälsa på hos småfolket Peter och Petra, Karlsson på taket och Mio min Mio. Stadsvandringen är gratis, tar ca 1 timme och är anpassad till stora och små. Samling vid Gustav Vasa skola, Karlbergsvägen 34, kl. 11.00 resp. kl. 15.00 den 14 november 2007. För mer information, kontakta Jenny Helldahl, pressansvarig Junibacken E-post: jenny@junibacken.se Tel: 08-587 230 78, mobil: 0737-041222