Mattias Kristiansson, fotograf Juliana Wiklund.

Junibacken inleder samarbete med Vego-Mattias

Junibacken inleder ett samarbete med vegoentreprenören Mattias Kristiansson – grundare och chefredaktör för Sveriges första och största vegotidning, Vego. Vego är även Sveriges just nu snabbast växande mattidning. Ambitionen är att inspirera barn och vuxna att våga testa nya smaker och framförallt fler gröna alternativ. Startskottet för samarbetet är den 20 mars och följs av en vecka med en helt grön meny[1].

Mattias Kristiansson har, i samarbete med kökschefen Johanna Nystedt, tagit fram flera recept till Junibackens restaurang. Under den inledande vegoveckan serveras fem utvalda favoriter. Alla rätter kan beställas i både hel och halv storlek.

– Att äta mer grönt är ett sätt att värna både den egna kroppen, men också vår planet. Och vi märker tydligt att efterfrågan på vegetarisk mat från våra gäster växer. Att den gröna trenden är stark bekräftar även våra leverantörer. Tillsammans hoppas vi kunna inspirera barn och vuxna att både testa här och sen laga mer vegomat hemma. Det blir en meny med barnfavoriter fast på vegovis, säger Linn Bäckman, innehållsansvarig på Junibacken.

– Jag jobbar ständigt med att inspirera fler att äta mer vego så det var självklart att hänga med på Junibackens gröna satsning. Allt fler intresserar sig för vegetariskt och vegansk mat, inte minst barnfamiljerna, självklart ska de också då kunna äta fantastiskt gott, säger Mattias Kristiansson.

Samarbetet med Mattias Kristiansson startar nu och fortsätter året ut. Varje vecka kommer en ny rätt att presenteras tillsammans med andra av barnens favoriter. Mattias Kristiansson driver även vegopodden och har bland annat skrivit böckerna Vego hela dagen!!!, Välkommen till Vegoriket och Vegan BBQ. I Junibackens restaurang lagas all mat från grunden och hållbarhet och miljömedvetenhet är viktigt för att mätta och glädja, stora och små, i dag men också i framtiden.

Press: är välkommen att testa menyn. Ta gärna med er barnen. Anmäl er till linn.backman@junibacken.se senast den 20 mars.

För mer information kontakta:

Lotta Brugge, Marknadschef Junibacken lotta.brugge@junibacken.se 070-508 56 15

Mattias Kristiansson, Chefredaktör Vego mattias@vegomagasinet.se 076-855 99 77

[1] Givetvis serverar vi under veckan även Junibackens klassiker pannkakor och köttbullar.

Junibacken – en skattkammare av nordisk barnbokslitteratur som uppmuntrar kreativitet och fantasi och med en stark vilja – att med lek och nyfikenhet väcka barns lust till läsning. Allt Junibacken gör utgår från barnboken och vår ambition är att fortsätta skapa, stimulera och inspirera – i Astrid Lindgrens anda. Junibacken utsågs i februari 2017 till Stockholms barnvänligaste museum av företaget Evimetrix