Junibacken tar barnens gosedjur på ett äventyr i huset.

Junibacken smygöppnar – för barnens gosedjur

Junibacken har stängt för allmänheten sedan i söndagen 22 mars. Redan nu öppnar Junibacken igen – men bara för gosedjur. Alla barn som vill kan skicka in ett gosedjur för ett spännande äventyr som kommer att kunna följas digitalt.

Syftet med att bjuda in gosedjur till Junibacken är att ge barnen en positiv upplevelse i en orolig tid där tillgången till fysiska mötesplatser har begränsats. Junibacken är bara en av alla de platser som just nu inte är tillgängliga men där verksamheten fortfarande pågår, om än i annan form. Föreställningar repeteras och utställningar putsas och rustas upp.

Gosedjurets äventyr kan följas digitalt

Alla gosedjur som skickas in får uppleva hela Junibacken med teaterföreställningar, fredagsdiscodans, turer i Sagotåget, lek i Villa Villekulla, detektivarbete i Ture Sventon-utställningen och lunchpaus i cirkusmatsalen. Barnen kan följa sitt gosedjurs äventyr på Junibackens Instagramkonto och på YouTube, där några filmer redan redan finns att se.

Att få se sitt eget gosedjur uppleva roliga saker kittlar barnens fantasi. Det ger också en tröst om att i en parallell värld är allt som vanligt, och snart är vi alla tillbaka i den världen. Vi är glada över att kunna välkomna många, ludna - och kanske luggslitna - gäster till oss! säger Eva Blomkvist, pedagogisk chef på Junibacken.

Junibacken tar emot gosedjur nu och till dess att verksamheten öppnar igen.

Så gör du för att skicka ditt gosedjur på äventyret:

1. Välj ut ett gosedjur som du vet att du kan klara dig ifrån en tid.
  2. Skriv gosedjurets namn och ditt namn och din ålder på en lapp och skicka till Junibacken, Galärvarvsvägen 8, 115 21 Stockholm.
  3. Äventyret börjar!

Gosedjuren kan hämtas på plats när Junibacken öppnar igen. Junibacken har inte möjlighet att skicka tillbaka några gosedjur.

Kontaktperson:

Sandra Axell Katouzi, marknadschef Junibacken, på telefon 070-754 22 43 eller mejl sandra.axell.katouzi@junibacken.se

Junibacken har årligen runt 320 000 besökare och varje år spelas här upp till 1 500 teaterföreställningar - vilket gör att Junibacken är en av Sveriges största barnteaterproducenter. Verksamheten finansieras av besöksintäkter och helt utan bidrag. På Junibacken tas barn och kultur på allvar. Genom kulturen vill man inspirera, väcka känslor och uppmuntra kreativitet. Berättandet och berättelser navet. Verktygen som används är sång, musik, teater och lek. Dessa används för att skapa en upplevelse att dela oavsett om du är liten eller stor. Ambitionen är att fortsätta skapa, stimulera och inspirera – i Astrid Lindgrens anda. Junibacken har två år i rad utsetts till Stockholms barnvänligaste museum av företaget Evimetrix. www.junibacken.se