MUMINDALEN på Junibacken!

Fredagen den 30 januari går ridån upp för vår åttonde utställning: Nu flyttar Tove Janssons älskade Mumintroll in på Junibacken. Det blir en utställning, drömsk och poetisk, men också full av aktivitet och liv. Tolkad på Junibackens speciella sätt av scenograf Tor Svae. Kring Mumindalen sträcker sig de Ensliga Bergen - mörka och lite hotfulla. Bakom bergen döljer sig en gång - där finns många av Tove Janssons fantastiska illustrationer att titta på. Och i grottan bor den fruktade Mårran! En lång härlig rutschkana tar dig ner i dalen. Åker man i den sugs man upp i dammsugaren - som Mumintrollet gjorde när han flydde från de elektriska hattifnattarna! Här finns givetvis det runda blå Muminhuset där barnen kan leka i salongen, i Muminmammans kök och i Muminpappans sovrum. Gå ut på bryggan och in i badhuset och spana i kikaren mot det oändliga havets horisont. I vattnet ligger Mumins båt och guppar. Även Muminfamiljens stora skuta, Haffsårkestern, har kastat ankar. Styr kosan mot fjärran världar, lek gast och öva på knopar! Dagligen kommer vår pianist att spela Muminvisor i utställningen. Muminteater På den “flytande teatern”, som kom med den stora översvämningen, blir det föreställningar med sång och musik flera gånger om dagen. Spelschemat följer Muminfamiljens äventyr och stämningar under året och är hämtade ur Mumindalens sagovärld. Under året blir det sju olika föreställningar och först ut på scen är Mumintrollet och Lilla My i Mumintrollet i vintermörkret. Här får vi träffa de kära vännerna som plötsligt en dag, mitt i vinterns vila, vaknar och inte kan somna om. I april får vi möta Snorkfröken i sin gröna vårhatt och något senare anländer Snusmumriken med våren. Dessutom ges Visor från Mumindalen varje dag hela året. Föreställningarna, liksom utställningen, ackompanjeras av vår pianist och för manus och regi står Bobo Lundén. Skolprogram För skol- och förskoleklasser erbjuds pedagogiska program kring Tove Janssons författarskap och hennes Mumintroll. Restaurangen och Bokhandeln I caféet/restaurangen serveras Lilla Mys peppriga spagetti, lökpaj som smälter i munnen, Sniffs kokoskakor och Muminmammans bullar. I bokhandeln finns självklart alla fina Muminböcker och –filmer och mycket annat från Mumins värld. Vi hjälpte Muminfamiljen att resa till Junibacken: Bonnier Carlsen, Bulls Licensing, Muminvärlden, SF Video och Silja Line.