Bildmanér till lekutställningen "Eeemil" på Junibacken

NY UTSTÄLLNING: ”Eeemil” – Junibackens hommage till hyss som är gjorda och ännu i görningen

Se opp! Nu flyger täljgubbarna och Almas blå skrivbok öppnas för en ny värld full av hyss! Rutscha från en rubank, studsa runt på hyvelspån, lek kurragömma eller klättra i skorstenen - allt detta och mycket mer går att göra i Junibackens nya lekutställning ”Eeemil”. Utställningen invigs den 1 juni och öppnar för allmänheten samma dag. Förboka din entrébiljett via Junibacken.se för att garantera din plats.

Den 1 juni rullas trasmattorna ut, Dannebrogen hissas och sockerdrickan dukas fram för nu, nu blir det till att fira att Smålands värsta hyssmakare flyttat in i snickerboa på Junibacken.

I snickerboa kan man balansera, klättra bland täljgubbar och rutscha från en rubank! Hitta rätt i vedlabyrinten, lek kurragömma (psst, det finns ett bra gömställe i mushålet) och kika på alla godsaker i matboden. Tröttnar du på att vara inhaspad finns det allra minst två sätt att rymma på – prova att klättra över nässelhögen från snickerboa till matboa eller ta vägen via skorstenen!

Utställningen ”Eeemil” produceras i samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och är en del av jubileumsfirandet för Emil i Lönneberga som under 2023 firar 60 år. Design och scenografi är skapad av Anna Johansen och Håkan Sanchis - högaktuella som scenografer bakom årets julkalender ”Trolltider – legenden om Bergatrollet” och som tidigare gjort flera uppskattade lekmiljöer på Junibacken. Transpond AB har gjort ljusdesign.

Vi har lekt med skala och dimensioner när vi skissat fram utställningen. Allt för att värna om barnperspektivet. Tidigt i processen tog vi beslut om att arbeta med flera olika sorters trämaterial i utställningen för att få till rätt känsla, både utseendemässigt men också när det kommer till känsla och doft. Gran, fur och björk är några av de träslag vi jobbat med för att få till ådringar och strukturer som är tidsenliga. De stora täljskulpturerna är skapade av träkonstnären Olle Undeman och är 1,8 m höga.
- Anna Johansen, Scenograf

En ledstjärna i arbetet med utställningen ”Eeemil” har varit Astrid Lindgren Aktiebolags jubileumsmanifest ”Hyss är bra” som släpptes vid årsskiftet och som handlar om barns rätt att vara barn och barns rätt att leka.

I en tid där leken är alltmer styrd är vi stolta över att öppna upp snickerboa och upplåta plats för hyss och skoj på Junibacken. Det har gått 60 år sedan den allra första boken om Emil i Lönneberga publicerades och vi märker än idag vilken stor inspiration Emil är med sin nyfikenhet och upptäckarlust. Vi är helt säkra på att det bor hyss i oss alla oavsett ålder och vilken plats är bättre att utforska leken på tillsammans än på Junibacken? - Kajsa Medin Hansen, VD Junibacken

Utställningen invigs den 1 juni och öppnar för allmänheten samma dag. Tävla och gå tipspromenad, ät karameller och strutglass tills du inte tyar mer och besök Junibackens bokhandel som fyllts på med nyutgåvor av flera Emilklassiker.

Och du, glöm för allsin dar inte att hålla ögon och öron öppna, för hyss di bare blir.

Kontakt:

Kommunikations- och marknadschef