Pettson får julbesök - en dockteater

Nypremiär på Junibacken: Pettson får julbesök – nu som dockteater

Junibacken ger nu nytt liv åt Findus, Sven Nordqvists älskade barnboksfigur i föreställningen ”Pettson får julbesök”. Iscensättningen bjuder in publiken till dan före dan i Pettsons kök där allt borde vara som det alltid är, vilket det inte visar sig vara. Det knakar både i granar och förhoppningar. Dockteatern vänder sig till hela familjen, har premiär den 3 december och spelas fram till jullovets slut.

Efter publiksuccén med "Titta! Pippi!" från 2021 använder Junibacken återigen dockteatern för att gestalta både livets glädje och sorg. Findus är lika delar frustrerad, arg och ledsen över att julen verkar utebli. Och det ser onekligen dystert ut då Pettson skadat foten och inte kan ordna med allt som hör julen till. Men plötsligt knackar det på dörren...

– Vi vill skildra känslorna i de komplexa och förväntanstyngda dagarna kring jul, då långt ifrån alla har det precis sådär ”fint som det brukar vara ”, som Findus efterlyser, berättar Mikael Kallin, Konstnärlig ledare på Junibacken.

Det finns ett lustfyllt allvar i föreställningen som väcker känslor, startar samtal och väcker minnen. Med barnboken som källa, stor kunskap och ett gediget hantverk från vår ateljé hoppas vi också att den främjar läslusten lagom till julledigheten, säger Kajsa Medin Hansen, Junibackens VD.

För manus och regi står Mikael Kallin som i våras regisserade publik- och kritikersuccén ”Salaligan” på Västmanlands teater och under sommaren gav liv till Junibackens sommarrevy ”Scener ur ett sommarlov”. Föreställningen "Pettson får julbesök" ingår i entrépriset, men behöver bokas i förväg. För mer information läs här.

Av: Sven Nordkvist
Manus och regi: Mikael Kallin
Medverkande: David Krafft, Eric Rusch, Matilda Bördin, Sofie Gunnarsson
Scenografi och attribut: Maria Häggqvist, Kim Bergqvist
Dockmakare: Maria Häggqvist, Kim Bergqvist
Kostym: Vanja Lindberg
Musik: Emil Nilsson, Åsa Jacobsson
Ljuddesign: Benjamin Johansson
Ljudtekniker: Benjamin Johansson, Nadja Tigerschiöld
Illustration: Gustav Pilesjö
Colombine teaterförlag

Ackreditering press
Välkommen till premiären! Medföljande barn är självklart också välkomna.
Tid: 3 december kl. 15.45
Plats: Teaterladan på Junibacken, Galärvarvsvägen 8, 115 21 Stockholm
OSA till Tove Blum, Kommunikations- och marknadschef på tove.blum@junibacken.se.