Barbro Lindgren. Foto: Jonas Jörneberg.

Premiär för Barbro Lindgren på Junibacken – Upplev en av vår tids största barnboksförfattares figurer

Loranga, Max, Vilda Bebin och Dollan. Alla är de barnboksfigurer som älskas av både barn och vuxna. Och alla är skapade av en av vår tids största barnboksförfattare – Barbro Lindgren. Den 7 april är det premiär för ”Barbro Lindgren på Junibacken”. Huset kommer att fyllas med teater, musik och lek där alla får möjlighet att uppleva de fria och fantasifulla figurerna från Barbros böcker.

Gästerna kommer att mötas av en helt nyskapad värld där allt är uppbyggt kring upplevelsen, att vara en del i miljön runt de populära figurerna. Här finns olika skalor från stort till pyttelitet. Fokus ligger på att låta besökaren leka, bygga och känna sig delaktig – vare sig du är barn eller vuxen.

Hälsa på i Barnhans land, bli Vilda Bebin, möblera om i Dollans dockskåp, utmanas i Lorangas hinderbana och lek i Max hörna. Gå in i Barbros barnboksvärld tillsammans, där frågor om frihet, livet och döden skildras ur barnens perspektiv. ”Vad lever man för?” är en av dem.

– Det man skriver för barn, det ska vara ännu bättre än för vuxna för att vara riktigt bra. På Junibacken kan mina böcker upplevas i en ny form än när man läser dem. Det är spännande att få se dem med andra ögon, säger författaren Barbro Lindgren.

Med Barbro Lindgrens böcker och karaktärer som inspiration vill Junibacken väcka barns och även vuxnas lust att läsa. På teaterns scen ska pjäsen Sparvel spelas, en skildring av hur självklart begriplig – och obegriplig – världen kan vara för ett barn.

– Vi vill att många fler ska lära känna storheten i Barbro, hennes böcker och karaktärer. Hos oss blir det tydligt vilken viktig förebild hon är – en rebell, alltid steget före. Med stor klokskap skildrar hon både det som är svårt och det som är lätt och enkelt, men alltid ur barnets eget perspektiv. Med Barbro på Junibacken får vi möjlighet att sprida glädje och skratt men också en möjlighet till eftertanke, säger Björn Edlund, vd på Junibacken.

Pressvisning

Den 6 april kl. 08:30 är det pressvisning av Barbro Lindgren på Junibacken.

För mer information kontakta:

Björn Edlund, vd på 0706 77 75 97 eller bjorn.edlund@junibacken.se

Lotta Brugge, marknadschef på 0705 08 56 15 eller lotta.brugge@junibacken.se

Junibacken – ett upplevelsehus som lyfter fram barnbokslitteraturen. Här ger kreativitet, lek och fantasi barnen en nyfikenhet och lust att själva läsa. Vi utgår alltid från barnboken och vår ambition är att skapa, stimulera och inspirera – i Astrid Lindgrens anda. Junibacken prisas ständigt i olika sammanhang och i februari 2017 utsågs vi till Stockholms barnvänligaste museum av Evimetrix.