Premiär för Junibackens revy: ”Scener ur ett sommarlov”  – Speglar barnens långa sommarlov tillsammans med vuxna

Premiär för Junibackens revy: ”Scener ur ett sommarlov” – Speglar barnens långa sommarlov tillsammans med vuxna

Vad behöver man som barn veta för att hantera de vuxna under det långa sommarlovet? Vilket är egentligen det bästa kodordet för glass och vad händer när man plötsligt har massor av tid tillsammans? Junibackens nyskrivna revy bjuder på pinsamheter och roliga situationer i ”Scener ur ett sommarlov" som har premiär den 28 juni klockan 14:15.

”Scener ur ett sommarlov” – så heter Junibackens nyskrivna teaterproduktion för sommaren 2023. Revyn tar avstamp i hur sommaren och sommarlovet är och alla förväntningarna runtomkring. Pinsamma igenkänningar och bekräftande ärligheter om allt som kan hända och händer under ett sommarlov utlovas på den nyrenoverade utomhusscenen.

För manus och regi står Mikael Kallin som nyligen regisserade publik- och kritikersuccén ”Salaligan” på Västmanlands teater. Nu är han tillbaka på Junibacken som konstnärlig ledare och har skrivit en revy om hur sommarlovet många gånger är och blir.

“Hur vi möts, sitter ihop och stöter i varandra i den märkliga tiden som är sommarlovet – det vill vi skildra i en revy. Pinsamma igenkänningar och bekräftande ärligheter om allt som kan hända och händer när vi plötsligt har tid för varandra och för oss själva”, säger Mikael Kallin, Junibackens konstnärliga ledare.

”Som en av landets absolut största barnteaterproducenter vill vi väcka lusten till läsning och eget skapande. Hos oss upplever många teater för första gången och vi är otroligt stolta över att ge barn och deras vuxna en upplevelse som inspirerar till att vilja se mer och utforska teater genom olika berättarformat” berättar Kajsa Medin Hansen, Junibackens VD.

”Scener ur ett sommarlov” har premiär på Junibackens utomhusscen den 28 juni och spelas måndag till fredag under hela sommaren. Revyn rekommenderas från fem år.

Manus, sångtexter och regi: Mikael Kallin
Medverkande: David Krafft, Sofia Pilesjö, Emmelie Rosenberg, Eric Rusch och Matilda Bördin
Musik: Johan Arrhenius
Kostym:
Vanja Lindberg
Koreograf:
Ossi Niskala
Scenbild och rekvisita: Junibackens ateljéer

Ackreditering press
Välkommen till premiären! Medföljande barn är självklart också välkomna.
Tid: 28 juni kl. 14.15
Plats: Utomhusscenen på Junibacken, Galärvarvsvägen 8, 115 21 Stockholm
OSA till Tove Blum, Kommunikations- och marknadschef på tove.blum@junibacken.se.