Premiär för Sagan om det röda äpplet på Junibacken – En del av sommarens storsatsning utomhus

Pressinbjudan: Premiär för Sagan om det röda äpplet på Junibacken

Den 1 juli har Jan Lööfs klassiker Sagan om det röda äpplet premiär på utomhusscenen intill vattnet. Det blir en musikfylld berättarteater där publiken får förundras över hur ett äpple kan trassla till det för en hel stad.

I Jan Lööfs klassiker Sagan om det röda äpplet får läsaren möta mannen i den randiga kostymen som lägger ett äpple i fönstret för att mogna i solen. Men äpplet faller ner i huvudet på gamla mormor, som skriker till och skrämmer katten som far upp i trädet och därmed är röran i full gång.
Sagan om det röda äpplet är en del av den svenska barnbokskanon och en av Junibackens stora favoriter. Jans berättelser och bildspråk gillas av alla åldrar och för oss är det viktigt att också föreställningen ska upplevas och uppskattas av barn och vuxna tillsammans, säger Mikael Kallin, regissör och kreativ ledare på Junibacken.
Premiären blir ett 10-årsjubileum då det är andra gången föreställningen sätts upp i Junibackens regi. I föreställningen får vi följa äpplets vägar genom staden och alla karaktärer som får äpplet i sin hand – eller i huvudet. Fylld med musik och lekfull scenografi överraskas publiken av teaterns förmåga att berätta.
Föreställningen är en del av Junibackens satsning utomhus. 30 juni öppnar Sveriges största Muminlekplats i Junibackens trädgård. Utomhusscenen ligger i anslutning men avskilt från lekplatsen.

Regi och manus: Mikael Kallin

Scenografi: Eric Rusch

Kostymör: Vanja Lindberg

Musik: Maria Olofsson

Koreograf: Catharina Alvin

Medverkande: Eric Rusch, Julia Frisberg, Sofia Pilesjö, Tove Vahlne

Ackreditering press

Välkommen på premiär! Medföljande barn är självklart också välkomna. På plats tar Junibackens kreativa ledare och regissör Mikael Kallin emot.

Tid: 1 juli kl. 10.45. Fika serveras från kl. 10.00.

Plats: Junibacken, Galärvarvsvägen 8, 115 21 Stockholm

OSA senast 30 juni: Sandra Axell Katouzi, marknadschef på sandra@junibacken.se eller på tel. 070-754 22 43.

Bilder för nedladdning: https://share.mediaflow.com/se/?4KCE288BH3

Junibacken har årligen runt 320 000 besökare och varje år spelas här upp till 1500 teaterföreställningar - vilket gör att vi är en av Sveriges största barnteaterproducenter. På Junibacken tas barn och kultur på allvar. Genom kulturen vill man inspirera, väcka känslor och uppmuntra kreativitet. Berättandet och berättelser navet. Verktygen som används är sång, musik, teater och lek. Dessa används för att skapa en upplevelse att dela oavsett om du är liten eller stor. Ambitionen är att fortsätta skapa, stimulera och inspirera – i Astrid Lindgrens anda. Junibacken har två år i rad utsetts till Stockholms barnvänligaste museum av företaget Evimetrix. www.junibacken.se