Rörelseglädje på Junibacken

Söndagarna den 12 september, 10 oktober, 14 november och 12 december klockan 10.00 blir det familjejympa i Villa Villekulla på Junibacken, Djurgården i Stockholm. Ledare från Friskis & Svettis kör ett jympapass anpassat för barn mellan tre och sex år och deras föräldrar - till Astrid Lindgrenmusik såklart! ”Passet tar ca ½ timme och vi övar grundmotoriska rörelser. Vi hoppar, springer, kryper och rullar och vi har roligt. Meningen är att alla ska bli pigga och glada efteråt,” berättar Nina Forsberg på Friskis&Svettis. ”Genom att t ex klättra, balansera, springa och hoppa lär barnen också känna sin egen kropp,” berättar Sofi Hjort, museipedagog på Junibacken. Lek och rörelse kommer att genomsyra hela huset. Det blir tipspromenad och ”inte-stöta-golv-banor” med Pippi i täten. Restaurangen erbjuder goda och nyttiga mellanmål (och bullar och kakor). För mer information kontakta gärna: Sofi Hjort, museipedagog Junibacken, tfn 08-587 230 76, 073-77 08 510, E-mail: sofi.hjort@junibacken.se Nina Forsberg, Friskis&Svettis, tfn 08-429 70 12, 0709-21 69 16, E-mail: nina.f@sthlm.friskissvettis.se Friskis&Svettis Stockholm är en ideell idrottsförening som erbjuder lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. Verksamheten finansieras med medlems- och träningsavgifter. Friskis&Svettis Stockholm har idag ca 45.000 medlemmar och är därmed Sveriges största idrottsförening* och ca 1 100 ideellt engagerade funktionärer. Friskis&Svettis-rörelsen består av 142 föreningar, har cirka 300 000 medlemmar och finns också i Norge, Finland, Danmark, Belgien, Frankrike och Schweiz, Nederländerna och Luxemburg (*källa: Riksidrottsförbundet) Junibacken är ett upplevelse- och barnkulturhus på Djurgården i Stockholm. Här blir sagor till verklighet. I centrum står Sagotåget som tar dig med på en resa i Astrid Lindgrens magiska värld. Sedan invigningen 1996 har Junibacken haft ca 300 000 besökare per år och det har blivit ett självklart utflyktsmål för såväl Stockholmare som turister från Sverige och utlandet. Junibacken har många utländska besökare, främst från Skandinavien, men även många från Ryssland, Tyskland, Finland och Storbritannien.