Henric Joneskär i Barbro Lindgrens Sagan om den lilla farbrorn, i regi av Stina Rautelin. Foto Ulf Huett.

Teaterpremiär på Junibacken: Sagan om den lilla farbrorn

– Stina Rautelin gästregisserar Barbro Lindgrens berättelse

Junibacken lägger allt större fokus på barnteater. Tanken är att teatern ska stimulera både barn och vuxna att läsa mer. Som en del i en pågående utvecklingsprocess vill man utmanas och bjuder därför in Stina Rautelin att gästregissera Barbro Lindgrens Sagan om den lilla farbrorn. Premiären går av stapeln den 28 september kl 11.30.

– På teaterns scen sätter vi liv i böckernas karaktärer och djupdyker i berättelsen. Vi vill ge barn och vuxna en gemensam upplevelse att prata om. Denna gång om viktiga ämnen som vänskap, ensamhet och utsatthet. Här kan vi med teaterns hjälp stötta både barn och vuxna att prata med varandra om livets stora och små frågor. Och det ska bli extra roligt att få jobba med Stina Rautelin i detta projekt säger Mikael Kallin, konstnärlig ledare på Junibacken.

– Jag blev väldigt glad när jag fick frågan eftersom Sagan om den lilla farbrorn är en väldigt fin historia. Dyster, men fin, och med ett lyckligt slut. Nu får jag dessutom chansen att arbeta med fantastiska skådespelare som är ivriga, lojala och tar sitt arbete och därigenom också barnen på stort allvar, säger Stina Rautelin, regissör.

Eva Erikssons varma och personliga illustrationer ligger till grund för scenografin och är central för berättelsen precis som den specialkomponerade musiken av Åsa Jacobsson.

För mer information om höstens program se: www.junibacken.se

För mer information kontakta:

Lotta Brugge, marknadschef på 0705 08 56 15 eller lotta.brugge@junibacken.se

Mikael Kallin, konstnärlig ledare på 0703 27 78 58 eller mikael.kallin@junibacken.se

Junibacken – ett hus fullt av upplevelser som lyfter fram barnbokslitteraturen. Här ger kreativitet, lek och fantasi barnen en nyfikenhet och lust att själva läsa. Vi utgår alltid från barnboken och vår ambition är att skapa, stimulera och inspirera – i Astrid Lindgrens anda. Junibacken prisas ständigt i olika sammanhang och i februari 2017 utsågs vi till Stockholms barnvänligaste museum av Evimetrix.