Ny utställning på Junibacken - ett äventyr för hela familjen

Upplev Ture Sventons universum på Junibacken!

Den 30 januari invigs en ny utställning på Junibacken. Den här gången bjuds barn och vuxna in till Ture Sventons värld – och uppmanas att luska, klura, maskera sig, spionera och såklart äta temlor precis som Ture! Utställningen är ett samarbete med C More som står bakom den nya tv-serien Ture Sventon och Bermudatriangelns hemlighet med Robert Gustafsson i huvudrollen. Serien produceras av Nordisk Film TV.

- Vår nya utställning ”Ture Sventon på Junibacken - ett äventyr för hela familjen” är en förlängning på själva upplevelsen av Ture Sventon, vare sig den varit i tv-serieform eller i Åke Holmbergs bokform. På Junibacken kommer man från den 30 januari själv kunna kliva in i Ture Sventons universum och spionera, maskera sig, klura och träna sitt minne. Vi är övertygade om att både små och stora kommer känna igen de miljöer vi byggt och att de kommer väcka massor av detektivlust! Vi är så glada att C More tillfrågade oss om att samarbeta kring detta projekt, säger Sanna Pedersen, verksamhetschef på Junibacken.

- Ture Sventon är en svensk nationalikon och på C More är vi stolta över att ha fått ge nytt liv till den här berättelsen och inviga en helt ny generation tv-tittare i Tures magiska värld. Vi är vana att samla hela familjen framför skärmen, men att vi nu tillsammans med Junibacken också samlar familjer utanför rutan känns väldigt spännande, säger Anna Chrona, affärschef för C More.

Ture Sventon-utställningen äger rum i Salongen, som är Junibackens nyaste del.

- Salongen är resultatet av den största investering och utbyggnad som gjorts av Junibacken hittills. Sen öppningen i december 2018 har vi huserat tre olika utställningar och en musikal här. Det är så spännande att se vilken bredd och kapacitet som rummet möjliggör. Det är såklart extra roligt att även externa aktörer har uppmärksammat detta och förstår vilken kompetens som ryms i huset, oavsett om det gäller att producera en musikal eller kurera och producera en specialutställning, säger Kajsa Medin Hansen, vd Junibacken.

Ture Sventon på Junibacken – ett äventyr för hela familjen öppnar den 30 januari 2020 och är tillfälligt på besök i Junibackens Salong.

Kontaktpersoner:

Sanna Pedersen, verksamhetschef Junibacken, på telefon 073-320 45 49 eller mejl sanna@junibacken.se

Kajsa Medin Hansen, VD Junibacken, på telefon 070-838 07 27 eller mejl kajsa@junibacken.se

Elias Giertz, Press and PR-manager C More, på telefon 073-346 24 07 eller mejl elias.giertz@tv4.se

Om Junibacken

Junibacken har årligen runt 320 000 besökare och varje år spelas här upp till 1500 teaterföreställningar - vilket gör att vi är en av Sveriges största barnteaterproducenter. På Junibacken tar vi barn och kultur på allvar. Genom kulturen vill vi väcka lust till läsning, inspirera, väcka känslor och uppmuntra kreativitet. Berättandet och berättelser är vårt nav. Våra verktyg är sång, musik, teater och lek. De används för att skapa en upplevelse att dela oavsett om du är liten eller stur. Vår ambition är att fortsätta skapa, stimulera och inspirera – i Astrid Lindgrens anda. Junibacken utsågs i februari 2019 till Stockholms barnvänligaste museum av företaget Evimetrix.

Om C More/TV4

C More är Sveriges snabbast växande streamingtjänst och har film, serier, sport och barnunderhållning för hela familjen. C More befinner sig, tillsammans med TV4, i en expansiv satsning på svenskt drama och har det gångna året premiärvisat nya originalproduktioner som Ture Sventon och Bermudatriangelns hemlighet, Bröllop, begravning och dop och Fartblinda. I innehållsportföljen finns också klassiska varumärken och publikfavoriter som Solsidan, Gåsmamman och Beck.