Junilistan kräver besked om EU-grundlagen

– EU-grundlagen lever, trots tystnaden i den svenska valrörelsen. De svenska partierna måste ge besked om tänker avgöra frågan med ett enkelt riksdagsbeslut eller om de vill låta medborgarna bestämma i en folkomröstning, säger Nils Lundgren i samband med Junilistans Plan D-kampanj som startar i Göteborg i dag. Efter att Frankrike och Nederländerna röstade nej till EU-grundlagen i maj förra året har EU utlyst en tankepaus. Margot Wallström har presenterat sin Plan D som betyder demokrati, dialog och debatt. – Hittills har tankepausen och Margots Plan D mest handlat om hur EU-grundlagen ska kunna drivas igenom utan dialog med folken i EU. Därför lanserar vi en egen kampanj som tar demokratin och dialogen på allvar, säger Nils Lundgren. Demokratikampanjen genomförs över hela Europa i samarbete med Junilistans grupp i EU-parlamentet. Mellan den 23 och 27 maj besöker turnén Sverige på nio orter från Göteborg till Malmö. – EU-grundlagen lever, trots tystnaden i den svenska valrörelsen. De svenska partierna måste ge besked om tänker avgöra frågan med ett enkelt riksdagsbeslut eller om de vill låta medborgarna bestämma i en folkomröstning. Det är djupt odemokratiskt att strunta i frågan i valrörelsen, för att sedan smussla igenom den i riksdagen under nästa mandatperiod, säger Nils Lundgren. Programmet för bussturnén bifogas nedan. För ytterligare information: Nils Lundgren 070-633 46 34 Malin Thalin 0707 929 111 Plan D-kampanjen - Sverige Tisdag 23 maj - Göteborg 13.00 – 16.00: Torgmöte vid Kungsportsplatsen 14.30 – 15.00: Torgmöte vid Brunnsparken 16.00 – 18.00: Torgmöte vid Drottningtorget Kontaktperson: Leif Danielsson, 070-720 20 30 Onsdag 24 maj – Falkenberg och Halmstad 10.30 – 12.30: Torgmöte vid Rådhustorget, Falkenberg 13.00 – 15.00: Torgmöte vid Stora Torg, Halmstad Kontaktperson: Peter Thalin, 070-886 93 57 Torsdag 25 maj – Helsingborg och Center Syd, Löddeköpinge 10.30 – 13.30: Torgmöte vid Stortorget, Helsingborg 14.00 – 17.00: Torgmöte vid Center Syd, Löddeköpinge (mellan ICA Maxi och McDonalds) Kontaktperson för Helsingborg: Marcus Friberg, 073-338 33 09 Kontaktperson för Löddeköpinge: Johan Olson, 070-542 46 00 Fredag 26 maj – Lund och Kristianstad 10.30 – 13.30: Torgmöte vid Stortorget, Lund 15.00 – 17.00: Torgmöte vid Domus, Kristianstad Kontaktperson för Lund: Johan Olson, 070-542 46 00 Kontaktperson för Kristianstad: Gunnar Kristoffersson, 070-514 10 02 Lördag 27 maj – Eslöv och Malmö 10.00 – 13.00: Torgmöte intill Eslövs marknad 15.00 – 17.00: Torgmöte vid Gustav Adolfs torg, Malmö Kontaktperson för Eslöv: Nils-Arne Persson, 070-597 84 67 Kontaktperson för Malmö: Jan Lindhe, 070-294 86 40 Läs mer om kampanjen: www.plandcampaign.org För mer information: Sharon Bonici, IND/DEM-gruppens kampanjkoordinator, +32-497 890 603 Gawain Towler, IND/DEM-gruppens pressansvarige, +32-496 510 711