Remake - Pop Up

Remakebolaget kommer till Just Africa 9-19 maj med en kombinerad utställning, butik och återvinningsstation.- Kom och hjälp oss bygga ett berg av gammalt kakel och porslin under utställningens gång!

Remakebolaget arbetar för ett hållbart samhälle, socialt och miljömässigt. Av gammalt kakel, porslin och textil skapar de nya produkter och gör kollektiv konst, utsmyckningar m.m. Deltar i verksamheten gör både konstnärer, personer i arbetsträning och frivilliga. Så formas också sociala nätverk.

Med utställningen vill Remakebolaget inspirera besökarna; ”porslin och kakel ingår i vårt kulturarv, bär på minnen och väcker känslor. Istället för att det slängs vill vi återanvända det och skapa lapptäcken av porslin”, säger Maria Lohe en av grundarna av Remakebolaget.

En pop up- butik  kommer att ingå i utställningen, med bland annat mosaikbord, krukor och tavlor gjorda av gamla filmburkar, kakel och porslin.

Remakebolaget sätter också upp en en tillfällig återvinningsstation där alla är välkomna att lämna in gammalt kakel, porslin och speglar som ligger hemma och samlar damm . - Kom och hjälp oss bygga ett jätteberg innan utställningen är slut!

Just Africa är en butik, galleri och mötesplats med fokus på samtida formgivning och hantverk från framför allt Väst- och Östafrika. Under våren har Just Africas  konstut-ställningar har haft temat  Remake. ”Därför känns samarbetet med lokalt förankrade Remakebolaget  som ett  naturligt steg. Vi har en gemensam värdegrund  som handlar om att ta hand om och lyfta såväl människor som miljö.” säger Lotta Gillving, en av delägarna på Just Africa.

Blir man sugen på att göra mosaik själv, kan man anmäla sig till Remakebolagets vår- och sommarkurser. Mer information kommer att finnas i utställningen.

För mer information och pressbilder, kontakta:
www.remakebolaget.se
Helen & Maria 08-640 62 82 eller 0708-26 67 03, info@remakebolaget.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Remakebolaget/607063672656549
 www.justafrica.se
Lotta Spykman och Lotta Gillving 08-10 06 82 hej@justafrica.se,
Facebook https://www.facebook.com/pages/Just-Africa/159533297390033

• Ekologiska frågor

• utställning
  • remakebolaget
  • remake
  • återvinning
  • socialt företagande
  • socialt företag
  • ekoreko
  • återbruk

• Stockholm

Just Africa importerar och säljer moderna kvalitetsprodukter tillverkade i Afrika. Verksamheten baseras på principerna om rättvis handel. Försäljningen sker via egen butik på Södermalm i Stockholm, webbshop samt via återförsäljare runtom i landet. I vår butik arrangerar vi regelbundet utställningar med kopplingar till den afrikanska kontinenten, med konst, foto, textil, mm.