Trion bakom Viralgranskaren startar källkritikbyrå

Jack Werner, Linnéa Jonjons och Åsa Larsson grundade Viralgranskaren 2014 – nu är de tillbaka med sitt nya projekt Källkritikbyrån. Byrån ska fungera som en hjälpande hand i en tid där tonläget är uppskruvat och tempot är högt.

⎼ Sociala medier är inte ett obegripligt kaos, även om det kan kännas så ibland. Med rätt verktyg och ett stärkt självförtroende kan du orientera dig i terrängen, säger Jack Werner, författare, creepypoddare och Sveriges främsta källkritikföreläsare.

Han lämnade Viralgranskaren 2015, men ansluter nu till sina gamla kollegor, för att skapa en ny plattform för källkritikdiskussionen. Werner skriver regelbundet i Dagens Nyheter om bland annat källkritik och han tycker att det behövs ett forum för en idédebatt om var vi är om fem år och hur samhället då kommer att se på källkritik på nätet.

⎼ Vi kommer att vara det forumet. Är du intresserad av de här frågorna så kommer du till oss. När vi startade Viralgranskaren 2014 så satte vi ljuset på ett problem som många känt på sig fanns, men få formulerat och vi kunde allt eftersom tiden gick se hur samtalet om källkritik på nätet fick ett oerhört uppsving. Nu finns det knappt något hörn av samhället som är omedvetet om vikten av källkritik. Men hur kommer de här frågorna att utvecklas? Vi måste komma bort från att betrakta varandra som dumma i huvudet och se vår egen del i det hela.

Den svenska fejkarenan

Källkritikbyrån kommer också att förmedla viralgranskningar.

⎼ Genom att metodiskt gå igenom sanningshalten i virala påståenden under ett halvt decennium med Viralgranskaren så fick vi en väldigt god inblick i hur den svenska fejkarenan fungerar och det är bland annat det systematiska arbetet som vi vill fortsätta, säger Åsa Larsson.

Målet är att Sverige åter ska ha ett faktagranskarinitiativ i den internationella gemenskapen.

⎼ Det är lite som att vi saknar ett landslag. Norrmännen, danskarna och finländarna har hört av sig och undrat var vi är. Men nu kommer vi tillbaka, säger Åsa Larsson.

Tillsammans med Linnéa Jonjons så har hon skrivit boken “Viralgranskarens handbok : källkritik och självförsvar på nätet” som handlar om vilka det är som luras på nätet och hur det går till. I boken finns även konkreta tips på hur man rusta sig för informationsflödets fallgropar.

Adoptera från gratislistan

Källkritikbyrån kommer att jobba folkbildande kring ämnet källkritik.

⎼ Vill du ha en förklarande, rolig och intressant föreläsning så har vi landets bästa experter för det. Vill du jobba med att stärka personalen i din organisation, fråga oss. Redan nu kan du gå in och ta del av guider om hur du själv blir bättre på att viralgranska. För det företag som vill stödja det här folkbildande arbetet så kan man adoptera till exempel en skolklass eller en äldreförening som då får en gratis föreläsning, säger Linnéa Jonjons.

För mer information:

För pressmaterial och bilder:

Kontakt:

Åsa Larsson