För noggrann rengöring av hygieniskt känsliga områden rekommenderas bl.a. en hetvattentvätt.

Afrikansk svinpest – Förebygg genom rengöring

Afrikansk svinpest (ASF) är en allvarlig virussjukdom som drabbar tamgrisar och vildsvin med samma symptombild som vid svinpest. Sjukdomen har sitt ursprung i Afrika söder men har under senare år fått en ökad spridning i ett flertal EU-länder. Nyligen upptäcktes det första fallet i Sverige, på vildsvin. Genom effektiva rutiner och rengöringsåtgärder kan bönder skydda sina besättningar och förhindra spridningen av viruset.

Kompromisslös hygien skyddar mot Afrikansk svinpest.

Att ha en hög hygien på gården är en avgörande del av att effektivt skydda boskap mot viruset och utgör en nödvändig del av en hög nivå av biologisk säkerhet. Det finns ett omfattande regelverk utformat av EU som hanterar biosäkerheten på gårdarna.

Förutom åtgärder, såsom att granska gårdsstrukturen för att identifiera och eliminera möjliga smittvägar, är noggranna rengöringsåtgärder ett effektivt sätt att hålla djuren friska. Effektiva rutiner och rengöringsåtgärder kommer att bidra till att förebygga ett utbrott av Afrikansk svinpest på en gård.

Kärchers expertkunskap och utrustning för professionell rengöring hjälper lantbrukaren att följa EU-reglerna om biosäkerhet och skapar en trygg miljö för djuren. Med högtryckstvättar, ångtvättar, sopmaskiner, grovdammsugare och desinfektionsprodukter i kombination med rutiner för ökad biosäkerhet går det att skydda sig mot den Afrikanska svinpesten.

För att förhindra att sjukdomen bryter ut från första början kan följande förebyggande åtgärder vidtas:

Steg 1: Kontrollera att gårdens rutiner är effektiva för att förhindra introduktionen av Afrikansk svinpest.

Följ de biologiska säkerhetskraven:

1. Djurfoderhygien
  2. Livsmedelshygien
  3. Livsmedelssäkerhet
  4. Djurhälsokoder

Tillsammans med gårdens veterinär måste alla kända smittvägar för Afrikansk svinpest stoppas. Detta inkluderar kontakt med människor, foder, förorenad mat, och slakteriavfall, men även med gödsel, utrustning eller fordon (till exempel djurtransportfordon). Kläder kan också utgöra en potentiell smittväg. Genom att undersöka gårdens uppställning kan det vara möjligt att justera begränsningarna avseende tillgång till bås, planering och underhåll av in- och utgångsvägar, stängsel för att hålla vilda svin borta och lagring av foder.

Steg 2: Kontrollera hygien- och rengöringsåtgärder för att förhindra spridningen av Afrikansk svinpest.

Hygienen på gården behöver också kontrolleras. Vid behov kommer ytterligare rengöring att utföras i ladugårdarna och tillhörande utrymmen, till exempel genom strikt separation av olika områden.

Kontrollzoner för Afrikansk svinpest hjälper till att tydliggöra kraven på att upprätthålla hygienen. Till exempel, strikt användning av dusch och klädbyten för besökare och anställda i ladugårdarna, men också konsekvent rengöring av de olika områdena. Grovdammsugare och ångtvättar kan avsevärt öka effektiviteten vid rengöring av väggar, golv, våta områden samt föremål som skåp och skor och samtidigt minska arbetskostnaderna avsevärt.

Steg 3: Dokumentation av alla åtgärder mot Afrikansk svinpest.

Dokumentationen av alla hygienåtgärder skapar transparens och spårbarhet. Dessutom ger det en översikt för att hålla arbetet hanterbart även med höga biologiska säkerhetsstandarder och säkerställer bästa möjliga skydd för grisarna på gården.

EU-reglerna om biosäkerhet

• Hygien för djurfoder (EG 183/2005)
  • Matshygien (EG 852/2004)
  • Livsmedelssäkerhet (EG 178/2002)