Kärcher har lämnat in stämningsansökan gentemot Tennant med motiveringen falsk marknadsföring.

Hisings-Kärra den 28 september 2011 - Tennant har sin bas i USA och bedriver verksamhet internationellt. Kärchers stämningsansökan avser verksamheterna i Tyskland (på grund av att detta är landet för Kärchers huvudkontor), Belgien (på grund av att Tennant har sitt Europeiska huvudkontor här) och Storbritannien (på grund av att detta är en stark marknad för Tennant). Gällande Storbritannien saknas lagstiftning inom området och där har istället en myndighetsinstans som reglerar den här typen av frågor blivit kontaktad.

Det huvudsakliga målet med vår stämningsansökan är att respektive lands rättsväsende utreder sanningshalten i Tennants marknadsföring av sin ec-H2O teknik samt i och med detta fastslår att det är vilseledande för kunderna i den mån att det helt enkelt inte är korrekt. Ett mer långsiktigt mål är att göra marknaden vaksam på liknande metoder av marknadsföring i framtiden. Då städmarknaden inte är reglerad med standardiserade testmetoder ställer detta högre krav på integriteten hos respektive företag och kunderna måste kunna lita på de tekniska fakta som presenteras.

Kärcher har utfört omfattande utredningar av ec-H2O systemet i dels egen regi men även genom att anlita oberoende forskningsinstitut och i samtliga tester fastslås att det inte finns någon reell grund eller sanningshalt i de tekniska beskrivningar och de resultat som utlovas i Tennants marknadsföringsmaterial.

De påståenden som vi i synnerhet riktar oss mot är följande:
• ec-H2O tekniken aktiverar vattnet så att det fungerar som ett grovrengöringsmedel
• ec-H2O – tillverkar sitt egna kraftfulla rengöringsmedel
• ec-H2O – är kostnadsbesparande eftersom det inte finns behov att köpa ett allrent för kombimaskiner
• ec-H2O – är en ”beprövad teknik”

På grund av bland annat dessa påståenden har Tennant bevisat sig marknadsföra sina produkter på ett icke tillåtet sätt med löften som inte är möjliga att hålla. Som internationellt marknadsledande inom rengöringsteknik anser vi på Kärcher det vara vår skyldighet att inte bara försvara vårt företags ekonomiska intressen utan även försvara integriteten i vår bransch.

Kan vi då bevisa att det inte är tekniskt korrekt? Ja, det kan vi. Det är så pass väl testat att det är ställt utom allt tvivel att det inte finns någon grund till dessa påståenden genom omfattande tester internt samt av det oberoende forskningsinstitutet MicroMol Research Institute som har utan undantag avskrivit samtliga påståenden nämnda. Utöver detta så har vi de allmänna fysikaliska lagarna som klart omöjliggör tidigare nämnda förlopp.

Vi kommer att informera om resultatet av rättsprocesserna när ett sådant finns och även i övrigt informera de som är intresserade på ett objektivt, förståeligt och öppet sätt.

För ytterligare information kontakta:
Daniel Melin, Kärcher AB, tel: 031-57 73 05, e-post: daniel.melin@karcher.se

Kärchers produkter har funnits i Sverige sedan 1975 då man introducerade högtryckstvättarna på marknaden. Kärcher tillverkar bland annat högtryckstvättar, grovdammsugare, fönstertvättar, SteamCleaners, skurmaskiner och sopmaskiner. Kärcher AB är ett helägt dotterbolag till det tyska moderbolaget, tack vare 75-års erfarenhet inom rengöring både inom industrin och för privatkonsumenter är Kärcher idag experter på området och också drivande av utvecklingen av nya produkter och innovationer.

Denna pressrelease finns även på vår hemsida: http://www.karcher.se/se/Press.htm