Självtvätten har 4 tvätt- och dammsugningsstationer på en yta på 1 500 kvadratmeter. Elen produceras via ett solcellssystem, det varma vattnet genereras från bl.a. solvärmeenergi.

Kärcher levererar miljövänlig självtvätt som endast använder regnvatten och grön el.

I samarbete med Apomore GmbH har nu den första Kärcher Clean Park Eco öppnat i Dettenhausen, Baden-Württemberg. Apomore vd Daniel Birkhofer konstaterar: "Vi ville förverkliga den mest miljövänliga självtvätten på marknaden. Med Kärcher hittade vi rätt partner för vårt ambitiösa projekt." Kärchers självtvättar representerar i allmänhet en effektiv resursanvändning. Martin Pfister, försäljningschef, Engineered Solutions Kärcher Tyskland, tillägger: "Med Kärcher Clean Park Eco intensifierar vi än en gång våra insatser för miljövänlig rengöringsteknik. Värdebevarande av fordon och hållbart agerande går hand i hand."

Självtvätten har 4 tvätt- och dammsugningsstationer på en yta på 1 500 kvadratmeter. Elen produceras via ett solcellssystem, det varma vattnet genereras från solvärmeenergi. Om det finns mycket lite solsken en värmepump sätter in, som erhåller geotermisk energi från 70 meter djup. Självtvätten har den lägsta energiförbrukningen på marknaden, vilket innebär att den el som genereras levererar mer än 30 hushåll utöver Clean Park. Vid byggnationen valdes regionala partners för att minimera köravstånd och logistik.

I Kärchers självtvätt används i genomsnitt omkring 100 liter dricksvatten per fordon. Kärcher Clean Park Eco i Dettenhausen använder bara regnvatten för fordonstvätten, som samlas i en vattentank på 50 000 liter. "Det handlar inte bara om att använda regnvatten istället för dricksvatten", förklarar Kärchers projektledare Edgar Hasert. – Vi håller vattnet i cykeln genom biologisk behandling och behöver bara 10 liter friskt regnvatten per fordon. Resten är återvunnet vatten”. Rengöringsmedel, vatten, tryck och temperatur matchas så att systemet fungerar mycket ekonomiskt totalt sett. "Vi är väl förtrogna med tillverkningen av ekologiskt hållbara förpackningar" tillägger Daniel Birkhofer. "På vårt nya huvudkontor visar vi, i samarbete med Kärcher, att hållbarhet är möjlig överallt – även inom biltvätt."

Apomore GmbH, ett nystartat företag från Dettenhausen som utvecklar och säljer hållbara produkter och ger råd till företag i hållbarhetsfrågor.

En Kärcher självtvätt som endast använder regnvatten och grön el har öppnat i Dettenhausen, Baden-Württemberg

Elen produceras via ett solcellssystem, det varma vattnet genereras från solvärmeenergi. Om det finns mycket lite solsken sätter en värmepump in, som erhåller geotermisk energi från 70 meter djup

Självtvätten har den lägsta energiförbrukningen på marknaden. Utöver att leverera el till Clean Park räcker det även till att generera el till mer än 30 hushåll.