Kärcher tar över ledande tillverkare av redskapsbärare

Kärcher tar över ledande tillverkare av redskapsbärare

I september 2019 förvärvade Kärcher Group bolaget GmbH Max Holder, en av de ledande och mest erfarna tillverkarna av redskapsbärare i världen. Det starka varumärket Holder kommer att bevaras.

Holder har sin placering i Tyska Reutlingen. Huvudkontoret kommer att expandera och bli det nya kompetenscentret för markvårds- och renhållningsmaskinerför hela Kärcher Group. Endast små anpassningar förväntas behöva göras i sammanslagningen med produkterna i Kärcher och Belos produktportfölj. Synergierna för FoU, produktion och inköp är väldigt goda.

I samband med detta kommer Belos verksamhet i Tranås att läggas ned och flytta till det nya kompetenscentret i Reutlingen. Flytten berör 13 st medarbetare, vilka blivit varslade. Verksamheten i Tranås kommer att fasas ut under hösten 2020.

Bakgrunden till sammanslagningen av de två varumärkena Kärcher och Holder är de stora synergierna inom sälj- och service samtidigt som sammanslagningen motiverar ökade investeringar inom produktsegmentet.

I Sverige kommer vi nu med gemensam kraft bygga upp en harmoniserad och kundfokuserad säljorganisation med möjligheten att erbjuda våra partners en gedigen produktportfölj och helhetslösning. Vi är övertygade om att alla våra kunder, distributörer och försäljnings- och servicepartners kommer att få fördelar med detta framtida upplägg.