Kärchers ångtvättar mot coronaviruset

Kärchers ångtvättar mot coronaviruset

Winnenden, april 2020 – Kärcher lät testa sina ångtvättars effektivitet mot virus i ett oberoende laboratorium. Resultatet: rätt använd avlägsnar maskinen upp till 99,999 % av höljeförsedda virus*, såsom corona- eller influensavirus, och 99,99 % av vanliga hushållsbakterier** från hårda ytor. Eftersom desinfektionsmedel för närvarande ska reserveras för patienter i öppen och sluten vård kan ångtvättar utgöra ett viktigt bidrag till allmän hygien – såväl i privata hushåll som för kommersiellt och industriellt bruk.

Laboratorietestet
Höljeförsedda virus, såsom coronaviruset SARS-CoV-2 kan neutraliseras med höga temperaturer. Eftersom virus varken är bakterier eller levande organismer, talar experter även om inaktivering av virus. I laboratoriet påfördes ett certifierat testvirus (modifierat vaccinia Ankara-virus), vilket är representativt för höljeförsedda virus, på en hård yta. Ytan rengjordes sedan med en ångtvätts handmunstycke och lämplig mikrofiberduk. Testet visade att en betydande minskning av upp till 99,999 % av virusen kunde uppnås vid maximalt ångtryck och en rengöringstid på 30 sekunder per område.

Kärcher testade ångtvättar för hemmabruk såväl som maskiner för professionell användning. Huruvida ångan produceras i en värmepanna eller vattenvärmare påverkar inte resultatet i kampen mot virusen, utan båda tekniker uppnådde ett jämförbart resultat i laboratoriet.

Viktigt för appliceringen
Den heta vattenångan strömmar ut med en temperatur på cirka 100 °C och kyls ned allt eftersom avståndet ökar. För att effektivt bekämpa virus måste munstycket därför föras direkt över ytan. Det är även viktigt att säkerställa att rengöringstiden är tillräcklig, och att välja en ångtid på 30 sekunder per område och vid maximal ångeffekt. Mikrofiberdukarna som används måste sedan tvättas i en temperatur på minst 60 °C i ett vanligt tvättprogram (inte Eco).

Positiva bieffekter
Ångtvättar behöver bara elektricitet och vatten och kan användas en näst intill obegränsad tid, oberoende av tillgången till desinfektionsmedel. Eftersom ångtvättar inte arbetar med kemiska rengöringsmedel har de ingen negativ inverkan på användarens luftvägar och ger ett behagligt inomhusklimat. Även potentiella allergiska reaktioner mot rengöringsmedel förhindras, exempelvis för barn som leker på golvet. Allergiker tjänar dessutom på att ångan binder damm och därmed minskar spridningen av allergener.

Korrekt användning av Kärchers ångtvättar avlägsnar upp till 99,999 % av höljeförsedda virus*, såsom corona- eller influensavirus, och 99,99 % av vanliga hushållsbakterier** från hårda ytor.

Ångtvättar och ångdammsugare behöver bara elektricitet och vatten och kan användas en näst intill obegränsad tid, oberoende av tillgången till desinfektionsmedel

*Tester har visat att 99,999 % av höljeförsedda virus såsom corona- eller influensavirus (exklusive hepatit B-viruset) kan avlägsnas på vanliga, hårda ytor i hemmet vid punktrengöring med Kärchers ångtvätt i 30 sekunder och maximalt ångtryck (testbakterie: modifierat vaccinia Ankara-virus).

**Vid noggrann rengöring med Kärchers ångtvätt dödas 99,99 % av alla vanliga hushållsbakterier på vanliga hårda hushållsytor, förutsatt att rengöringshastigheten är 30 cm/sek på maximal ångnivå (testbakterie: Enterococcus hirae). 99,999 % med professionella ångtvättar SG(V) enligt EN 16615:2015-06, PVC-golv, testbakterier: Enterococcus hirae ATCC 10541.

Daniel Melin

Category Manager Professional Products +46 31 57 73 05