Kärchers fordonsvårdsprodukter miljöklassade av Kemikaliesvepet

Kärchers fordonsvårdsprodukter miljöklassade av Kemikaliesvepet

Kärchers produktlinjer för fordonstvättar − Gör-Det-Själv- och automattvättar för personbilar och tunga fordon − har godkänts och upptagits på Naturskyddsföreningens lista Kemikaliesvepet. Att kontinuerligt få nya fordonsvårdsprodukter granskade och upptagna på listan är ett viktigt led i Kärchers miljöarbete.

Flertalet kommersiella fordonstvättar kräver tillstånd och är under Miljöförvaltningens tillsyn. Kemikaliesvepet underlättar för kommuner, upphandlare och företag att köpa in bilvårdsprodukter med så liten miljöpåverkan som möjligt.

Kärcher på listan är ingen slump
Att handla ansvarsfullt mot människa och miljö är grundläggande för Kärcher. Att allt fler produkter nu hamnar på Kemikaliesvepets lista är ingen slump utan en del i företagets miljöarbete och ett resultat av dialog med kommunernas miljöförvaltningar. Kärcher arbetar med hela kedjan i en produkts livscykel, och planerar att löpande få fordonstvättmedel granskade för att bli godkända och upptagna på Kemikaliesvepets lista. Jämte rengöringsmedlen sker ständig utveckling av fordonstvättar och reningssystem för bästa ekonomi, hållbarhet och miljöansvar.

− Vi har som strategi att fortsatt få våra produkter granskade och registrerade på Kemikaliesvepet. Tjänsten underlättar för kommersiella fordonstvättar att följa Miljöbalkens hänsynsregler och urvalsprinciper för kemiska produkter på ett effektivt och transparent sätt. Kemikaliesvepet är ett viktigt led i att minska fordonstvättars miljöpåverkan och därmed en naturlig del av Kärchers miljöarbete, säger Kärchers VD Jonas Palmgren.

Bland andra finns följande Kärcher fordonsvårdprodukter upptagna på Kemikaliesvepets lista: CP 940, CP 930, RM 801, RM 803, RM 806, RM 811 och RM 812.

Kemikaliesvepet underlättar för miljömedvetna inköpare
Kemikaliesvepet är från början ett projekt som startades av Miljöförvaltningen i Göteborgs Stad i början av 1990-talet med mål att lista miljöanpassade bilvårdsprodukter. Projektet har övertagits av Naturskyddsföreningen. För att bli godkänd för Kemikaliesvepet krävs det bland annat att alla ingående komponenter i fordonsvårdsmedel är biologiskt lätt nedbrytbara och att de inte är toxiska. Kemikaliegranskningen utförs av utomstående konsultfirmor som är godkända av Naturskyddsföreningen.

För att se hela listan på godkända Kärcher-produkter och läsa mer om Kemikaliesvepet:
www.naturskyddsforeningen.se/kemikaliesvepet

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonas Palmgren, VD på Kärcher AB, 031-57 73 32, jonas.palmgren@karcher.se