Klimatkompensering för hela maskinens påverkan: Kärcher lanserar Klimatneutral lokalvård

Rengöring helt utan kem och rengöringsmedel har ökat kraftigt i popularitet, vilket på ytan skulle kunna anses bra för miljön. Det många inte vet är att vatten och rengöringsmedel endast står för 14 procent av den miljöbelastning som en skurmaskin orsakar. Den stora boven i dramat är maskinernas energiförbrukning, som står för ca 75 procent av miljöbelastningen. Med det i åtanke har Kärcher tagit fram konceptet Klimatneutral lokalvård, ett initiativ de är ensamma om.

Lokalvård med rent samvete
Rahms Fönsterputs och Sölvesborg-Bromölla Kommun är två kunder som tidigt anammat Klimatneutral lokalvård. De kompenserar därmed den miljöbelastning som lokalvården orsakar. Kärcher låter en oberoende organisation, Tricorona, certifiera den miljöbelastning omvandlat i koldioxid som lokalvården står för och köper sedan motsvarande mängd utsläppsrättigheter och klimatneutral el från exempelvis vindkraftverk. Det innebär att samtliga av Kärchers batteridrivna skurmaskinsmodeller påverkar miljön med 0 gram koldioxid under en avtalstid.

– Lokalvård kan ha en betydande miljöpåverkan och vi behöver ta ett gemensamt ansvar för den klimatpåverkan som branschen orsakar. Satsningen på Klimatneutral lokalvård stärker vår konkurrenskraft men det primära syftet är att främja en hållbar utveckling. Vi ser gärna att samarbetspartners såväl som konkurrenter går samma väg och välkomnar ytterligare debatt, säger Jonas Palmgren, vd på Kärcher Sverige.

Kostsamt att rengöra utan rengöringsmedel
Att städa utan kem och rengöringsmedel kan ha negativa effekter på ytskiktens livslängd. På sikt blir det en värre miljöbelastning än rengöringsmedlen och kostsamt när golven måste bytas ut i förtid. Kärcher samarbetar med golvtillverkare, kunder och andra organisationer för att identifiera bästa rengöringsmetod för olika golvtyper, allt för att ge golven ett långsiktigt bra utseende och ökad livslängd. Genom att klimatkompensera för maskinernas elförbrukning sparas även miljön.

– Att vårda golv och ytskikt med hänsyn till specifika förutsättningar och med anpassad teknik är att ta ansvar för miljön och kundens behov i ett helhetsperspektiv, säger Daniel Melin, Marknadsutvecklare på Kärcher Sverige.

Initiativet är Kärcher idag ensamma om, men man hoppas på att det ger effekt både i miljödebatten och hos konkurrenter. Främst riktas initiativet till städbolag och lokalvård inom offentlig förvaltning som kommuner och landsting.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Melin, Marknadsutvecklare Kärcher AB, 031-57 73 05, daniel.melin@karcher.se

För bilder eller produkttester, vänligen kontakta:
Anna Starkenberg, Geelmuyden.Kiese, 070-776 21 51, anna.starkenberg@gknordic.com