Ny färg på Kärcherprodukter gör differentiering lättare

Ny färg på Kärcherprodukter gör differentiering lättare

Winnenden – Städutrustningstillverkaren Kärcher går vidare med sin andra genomgripande förändring av företagets färg genom bolagets historia. Precis som när färgen ändrades från hammarlacksblått till gult 1974, så ligger det mer bakom förändringen än att bara profilera om företagets image. Den anthracitefärgade utrustningen som nu finns till försäljning för professionellt bruk är en del av den strategiska omläggning som företaget antagit som går ut på att ännu tydligare fokusera på kunden.

”Vårt fokus”, säger Hartmut Jenner, ordförande i Kärchers styrelse ”ligger på att säkerställa att våra kunders behov är helt tillgodosedda. Den nya färgen är ett viktigt steg i den riktningen eftersom det gör det mycket enklare för kunderna att välja den utrustning de behöver. Deras förväntningar på vårt varumärke är utgångspunkten och slutmålet för hur vi tänker och agerar.”

”Vi tog det första steget 2010 när vi konverterade produktlinjen för golvrengöring till den nya färgen. De upptäckter vi gjorde från marknadsundersökningar och den positiva försäljnings-utvecklingen inom segmentet bekräftade att färgförändringen var rätt beslut och att det är något som våra kunder vill ha”, säger Markus Asch, vice ordförande i Kärchers styrelse, och ansvarig för den professionella produktdivisionen.

Den visuella åtskillnad som nu görs mellan det professionella sortimentet och konsument-produkterna, som även fortsättningsvis behåller sin välkända Kärcher-gula färg, gynnar främst Kärchers återförsäljare genom att göra det lättare för dem att hjälpa kunder fram till rätt beslut. En ytterligare fördel med antracitfärgen, är att den passar obemärkt in i omgivningen. Det är för övrigt en färg som är oemottaglig för smuts, vilket minskar möda och kostnader som krävs för att hålla maskinerna rena, medan färgkodning gör Kärchers professionella produkter lättare att hantera och underhålla. Kontroller som krävs för rengöringen är gula och de som rör underhåll och service är ljusgrå.

Alfred Kärcher GmbH & Co. KG
Press Officer David Wickel