Produktfilmer via Youtube är en succé

Sociala media, facebook, bloggar och Youtube har visat sig vara en riktig och viktig satsning för KakeldaxGruppen, som en stark del i bolagets totala marknadsföring. Det är också ett sätt att nå nya målgrupper, som själva söker information vid sidan om traditionella mediakanaler så som morgontidningar, TV och traditionella statiska hemsidor.

KakeldaxGruppen startade sin Youtube kanal  20 februari 2011 och sedan dess har kanalen besökts 2.500 gånger och över 8.200 filmvisningar har gjorts. Det är drygt 400 besök per månad med ca: 1.300 filmvisningar var månad. Detta är långt över den förväntan som fanns när KakeldaxGruppen lanserade sin filmkanal på Youtube.

Filmerna publiceras direkt på Youtube, men också via facebookgrupper som hanteras av KakeldaxGruppen, och via KakeldaxGruppens två egna bloggar: "Kakelbloggen" och "Badrummet - Inspiration och trender".

KakeldaxGruppen var tidiga ut i kakelbranschen i Sverige med att börja använda Youtube som kommunikationskanal. Nu har allt fler av KakeldaxGruppens leverantörer också sett fördelen med att visa rörliga bilder på Youtube. CasalGrande Padana, Marazzi och Impronta är tre av världens främsta tillverkare av högkvalitativt kakel och klinker från Italien som lägger ut allt fler filmer på Youtube. Bland svenska leverantörer har Inr varit tidiga med att visa badrumsinredningar, och senast i raden är Schönox (Akzo Nobel) som börjat publicera informativa filmer kring hur man använder fix & fog, och filmer kring hur man byter spruckna kakelplattor, hänger upp krokar på en kaklad vägg i badrummet mm.

Bland övriga sociala media har även Kakelbloggen utvecklats bra under 2011, och har nu haft över 129.000 besök sedan start hösten 2009 (klicka här), samtidigt som den i januari 2011 nystartade bloggen Badrummet har nått ca: 30.000 besökare (klicka här).

Exempel på produktfilmer på Youtube:

KakeldaxGruppen (klicka här)

Schönox (klicka här