Våren och vårkulörerna är här

Efter en lång vinter, har våren gjort sitt intåg, både i södra och mellersta Sverige, och med den, vårkulörer som lättar upp det traditionella svartvita tema som präglat byggkeramiken de senaste åren.

Efter att under flera år försett den svenska kakelmarknaden med vitt, svart och gråtoner, ser KakeldaxGruppen att kulörerna kommer tillbaka, samtidigt som våren gör sin entré i Sverige, och med den inspirationen till fönyelse.

Kulörtrender

Jordkulörer med dragningar åt brunt, oxidgult och rödockra börjar bli allt vanligare. Serien Beige & Brown från Royal Mosa, är ett exempel på en granitkeramikserie som sätts på vägg som lyfter fram detta kulörspektrum på ett behagligt och elegant sätt, och som blivit intredningsarktiekternas favorit i Sverige sedan den visades på Möbelmässan i Stockholm i början av året.

Men även skarpare och klarare kulörer som utgår från grundkulörerna rött, blått, och gult blir allt mer intressant för dem som går i framkant gällande trender och inspiration.

Mönster och ytor

Utvecklingen inom byggkeramik går också mot trenden där man våga lyfta fram individuallism. Ett exempel är storformatiga blomdekorer från Roca i Spanien (exempelvis Roca Tulipan). Här talar vi inte om diskreta dekorer, utan om stora väggmonterade dekorer som tar sin plats, och som blir rummets fokuspunkt i blickfånget.

Vi söker också oss tillbaka till naturen, och kulörer som stammar från naturen, är det vi ser öka nu. Förutom jordkulörerna, så kommer också högkvalitativa material som påminner om material från naturen. Marmormönster i serien Marmoris från Manifattura Emiliana, och stenytor i serien Stone D från Italgraniti Ceramiche är exempel på byggkeramik som även här avviker från senare års trender.

Mönster blir också allt mer tredimensionella. Istället för ett enkelt tryck, finns en tredimensionell struktur i ytan av mer högkvalitativa material, för att förstäka mönstereffekten. Exempel finns hos blomdekorer i serien Lux från Roca och även hos Impronta i serien BiancoNero.

Branschen har länge talat om att sten och marmor och ett bredare kulörspektra skall komma tillbaka, men det är först våren 2011 som vi ser en tydlig ökning i antalet lagda kvadratmeter kakel och klinker inom detta segment.

Vår även hos KakeldaxGruppen

Våren hos KakeldaxGruppen och i KakeldaxGruppens 16 butiker i Sverige, är liksom i naturen en tid för tillväxt. Efter något år med strukturering av KakeldaxGruppen i Sverige, är nu butikskedjan helt ombyggd, och inspiration och kundservice är åter sedan hösten 2010 huvudtemat för KakeldaxGruppen, som ser en mycket stark tillväxt i volymen kakel och klinker som köps i Sverige sedan årets start.

Under våren 2011 ses KakeldaxGruppen allt mer i media. TV och direktutskick till villa och bostadsrätter är två viktiga inforamtionsbärare, vid sidan om sociala media så som bloggar, youtube, facebook och den mer traditionella hemsidan.

• inspiration och inredning
  • vår