Kale United logotyp och slogan

Kale United tar in kapital för att lansera en grön fond

Kale United är ett publikt holdingbolag som framgångsrikt investerar i ledande växtbaserade foodtechbolag. Bolaget har sedan starten 2018 haft en exceptionell finansiell utveckling. Samtidigt ger investeringar i växtbaserad mat den största utväxlingen i impact för att minska klimatpåverkan.

Kale United siktar mot en börsnotering som planeras till andra kvartalet 2025. Som ett led i detta har Kale United startat en ny finansieringsrunda med målet att ta in 12 miljoner kr. Rundan pågår till och med den 1 december och en tredjedel av aktierna är redan bokade.

Kapitalet ska bland annat användas till att lansera en fond för hållbara investeringar som vänder sig till större institutionella investerare. Fonden är också ett viktigt steg för att Kale United ska kunna följa portföljbolagen längre i utvecklingen när de har behov av mer kapital för expansion. Fonden kommer att öka Kale Uniteds förvaltade kapital med 150 miljoner kr.

Kale United kommer även att göra fler investeringar i nya och existerande portföljbolag, som kan möta efterfrågan på växtbaserade matvaror av hög kvalitet. Redan nu har Kale United beslutat att utöka sin position i det kanadensiska bolaget Opalia Foods. Opalia är världsledande på att framställa komjölk från mjölkceller i bioreaktorer, vilket innebär att mjölk i framtiden kan produceras utan att kor behövs.

Kale United satsar också på en snabb tillväxt i dotterbolaget Kale Foods, som distribuerar portföljbolagens produkter till den skandinaviska marknaden.

VD Måns Ullerstam säger: "Kale United befinner sig i en stark position för att fortsätta att utveckla verksamheten mot målet att börsnoteras 2025. Vi ser fram emot att förverkliga våra planer på att starta en grön fond och att erbjuda investerare att få ut mesta möjliga impact för sina investeringar."