Camerata Chamber Ensemble

April 2024 CAMERATA NORDICA: Bohemian Voices

CAMERATA NORDICA CHAMBER ENSEMBLE

Bohemiskt inspirerade stråkkvintetter utforskas av Camerata Nordica Chamber Ensemble i detta program med magisk musik av Tabakova, Dvořák och Brahms.

Bohemisk – enligt Svenska Akademiens Ordlista något som kännetecknas av frihet från regler och planering, i daglig förståelse även konstnärlig och ovanlig men kan även referera till vagabonder.

Stråkkvartetter har vi inte sällan möjlighet att lyssna till, men om man bara lägger till en viola finns en stor musikskatt man inte hör lika ofta. Flera kompositörer har skrivit verk för denna lite ovanligare sättning, såsom Mozart, Dvořák, Beethoven och Brahms med flera. De här verken förtjänar att spelas och höras!
Möjligen kan sättningen stråkkvintett sägas vara en aning originell och bohemisk i sig, men även Dvořáks stråkkvintett nr 3 innehåller viss originalitet. Detta oerhört vackra verk komponerades i USA och fångar fint den inspiration kompositören fick av den amerikanska urbefolkningen och deras musik.
Programmet innehåller också ett kort men magiskt stycke av den bulgariska kompositören Dobrinka Tabakova ”Organum Light”, komponerad 2014.
Brahms stråkkvintett nummer 2 avslutar konserten. Med denna sade sig Brahms vilja avsluta sin kompositörsbana, men han skulle komma att skriva ytterligare ett antal mycket betydelsefulla verk. Detta är ett av Brahms finaste verk, med starka influenser från östeuropeisk musik och kultur. Sprudlande, elegant, subtilt och originellt. Ofelbart Brahms i varje takt!

Camerata Nordica Chamber Ensemble skapades 2019 för att med ett antal handplockade internationella stråkmusiker kunna erbjuda kammarmusik till en bred publik i hela landet. Ensemblen turnerar numera flitigt i Sverige och internationellt med ett urval av de inte särskilt ofta framförda kammarmusikaliska mästerverken på repertoaren. Camerata Nordica Chamber Ensemble framträder i många olika konstellationer från kvartett till oktett men plockar också vid behov in träblås. Såväl publik som kritik är eniga i sin entusiasm över ensemblens passion, virtuositet, intressanta repertoarval och gläds åt alla de lättillgängliga inspelningar som finns att tillgå framför allt via camerataplay.com.

PROGRAM
Dobrinka Tabakova Organum light för stråkkvintett