Malin Broman är gästsolist hos Camerata Nordica under kommande säsong.

Camerata Nordica presenterar ett omfattande säsongsprogram

Kalmar läns kammarorkester Camerata Nordica har komponerat ett program med gästspel av flera världsledande musiker under kommande säsong. Premiär sker i Västervik fredag 2 september.

En del av säsongens gästande solister är nya bekantskaper som inte framträtt tidigare tillsammans med Camerata Nordica. Bland annat den svenska violinisten Malin Broman, violinisten Kerson Leong från Kanada och bröderna Fouchenneret från Frankrike.
– Jag är stolt över både bredden och variationen, säger orkesterns chef och konstnärlige ledare Zéphyrin Rey-Bellet. – Vi har aldrig tidigare presenterat ett så omfattande utbud inom kammarmusik, skolkonserter, familjekonserter och naturligtvis inom den traditionella stråkorkesterproduktionen.
Säsongspremiären sker i Marieborgskyrkan i Västervik redan fredag 2 september då orkestern återigen gästas av pianisten Mélodie Zhao, samt violinisten Guillaume Latour Samma produktion framförs också senare i Karlskrona, Oskarshamn och Kalmar.
I mitten av oktober ges Peter och vargen, en musikalisk saga för hela familjen. Medverkar gör då även GotlandsMusikens orkester samt Urban Wedin i rollen som berättare. Ännu en familjeföreställning finns i programmet nämligen Klassiskt för alla!
– Det är viktigt att fokusera på den yngre publiken även utanför skolorna och vi hoppas att familjerna kommer, säger Zéphyrin Rey-Bellet.
I november spelar orkestern tillsammans med violinisten Kerson Leong och i december ges en julkonsert, Tjajkovskijs klassiker ”Nötknäpparsviten”. Zéphyrin Rey-Bellet ser också fram emot när violinisten Malin Broman, tillsammans med skådespelaren Stina Ekblad, gästspelar i början av nästa år. Malin Broman är en skicklig violinist och stor inom den klassiska musikvärlden.

Camerata Nordicas säsongsprogram hösten 2022 och våren 2023:

Säsongspremiär med Mélodie Zhao och Guillaume Latour
Västervik 2/9, Karlskrona 4/9, Oskarshamn 5/9 och Kalmar 6/9.

Pianokvartetter av Mahler, Mozart och Brahms
Skördefestkonsert i Algutsrum 1/10, Västervik 2/10.

Resa till Italien. Sylvia Huang och Théotime Voisin.
Boda glasbruk 15/10, Vimmerby 16/10, Oskarshamn 17/10, Kalmar 18/10, Västervik 19/10.

Peter och vargen. En musikalisk saga för hela familjen. GotlandsMusikens orkester och Urban Wedin.
Västervik 27/10, Oskarshamn 28/10, Kalmar 29/10, Vimmerby 30/10, Gotland 23–25/10.

Distant light. Solist Kerson Leong.
Landskrona 25/11, Västervik 27/11, Oskarshamn 28/11, Kalmar 29/11.

The Nutcracker suite. Nötknäpparsviten av Pjotr Tjajkovskij
Västervik 14/12, Kalmar 15/12, Oskarshamn 16/12.

Malin Broman ledare och solist och Stina Ekblad recitatör
Kalmar Slott 13/1, Kungsbacka 14/1.

The french touch
Bröderna Pierre och Théo Fouchenneret. Västervik 11/2, Hultsfred 12/2, Oskarshamn 13/2, Kalmar 14/2.

Klassiskt för alla!
Familjekonsert. Västervik 18/2, Kalmar 19/2.

Klarinettisten Emil Jonason solist
Landskrona 4/3, Varberg 5/3, Västervik 6/3, Oskarshamn 7/3, Kalmar 8/3.

Bartók och Brahms pianokvartetter
Vimmerby 24/3, Falkenberg 25/3, Karlskrona 26/3, Lund 27/3, Oskarshamn 29/3, Kalmar 30/3, Nybro 1/4, Västervik 2/4.

Alberto Agut, ledare och solist
Kalmar Slott 25/4.