28 konserter i hela Kalmar län och avstickare till Äppelriket och Capri. Foto Urban Wedin.

Camerata Nordica sommaren 2022

Efter förra årets succé med Musik på släp får Kalmar läns 12 kommuner även denna sommar besök av musiker ur Camerata Nordica som framträder på scensläpet. Musik på Släp har som mål att nå en publik som sällan eller aldrig besöker de ordinarie konserterna. Camerata Nordicas musiker tillsammans med konferencieren och sångerskan Kristina Ruhnström skapar en familjär atmosfär som gör musiken tillgänglig för alla. Här bjuds på en klassisk repertoar, folkmusik samt några av de mest älskade svenska melodierna.

Sedan 2020 har Camerata Nordica och Öland Chamber Players samarbetat kring en sommarfestival på norra Öland samt några andra evenemang under resten av året. Sommarfestivalens konstnärliga vision är att erbjuda fem konserter på Annas Farm i Föra: Tre kammarmusikkonserter, Musik på släp samt miniDiscovery för att introducera barn och även vuxna till stråkinstrumenten med ett program som sträcker sig från Mozart till Star Wars.

Camerata Nordica deltar även i flera andra konsertserier och festivaler. Att erbjuda ett subventionerat utbud till lokala arrangörer och kommuner ger en fantastisk möjlighet att utöka orkesterns sommaraktiviteter. Det ger också tillfällen att på olika sätt stötta olika arrangemang som äger rum i Kalmar län. Två konserter under Västerviks kammarmusikfestival och en konsert i Kalmar stadspark är bara två exempel.

Camerata Nordica Chamber Ensemble kommer också att genomföra en kort turné i Sverige och en i Europa. Orkestern har blivit inbjuden till Kivik för att spela under Musik i Äppelriket och ett par veckor senare till Villa San Michele på Capri i Italien som en av deras sommarkonserter.

– Jag tycker att det är riktigt spännande med en så hektisk sommar, det är många konserter med olika program, ensembler och sammanhang och jag ser fram mot att se hur allt utvecklar sig, säger Zéphyrin Rey-Bellet som är orkesterchef och konstnärlig chef för Camerata Nordica. – Det är också trevligt att träffa nya arrangörer som till exempel Carlas Café i Näsby på södra Öland. Där ska vi framföra Mozart och Brahms klarinettkvintetter den 8 juli tillsammans med klarinettisten Emil Jonason.

Musik på släp:
28/6 Torsås