Cirkusstoft - den sista svavelstickan

CIRKUSSTOFT

Det är för tredje gången musiken och dansen går samman för en gemensam satsning i musikdramatisk teater och klassisk dans. I år gläds vi åt att konsten är med som en viktig del i projektet. I den tidigare satsningen, festivalen Avantgarde 101 producerade Virserums Konsthall logotype och scenografi till uppsättningarna. Nu inträder de som tredje part i satsningen med scenografi & utformning samt logistik för skolföreställningarna. Tack vare projektstöd från Region Kalmar har vi kunnat sätta samman föreställningen ”Cirkusstoft” vars musik är komponerad för ändamålet av Julia Ekström. Julia Ekström är bördig från Ålem Kyrkby och hon blev klar med sin utbildning i komposition på Malmö Musikhögskola i år. Det är också en viktig del av Länsmusiken Barn och Unga att satsa på unga framstående förmågor från länet.

Föreställningen är en alternativ fortsättning på Flickan med svavelstickorna där vi får följa flickans öde. Handlingen berör utanförskap, vilken roll cirkusen har haft i samhället men även samtidens behov av att hela tiden finna nästa stora sensationsupplevelse.

Musiken framförs av musiker ur Camerata Nordica som tillsammans med sångsolister Hedda Lund Koch, Samuel Jarrick, sångelever från Oskarshamns folkhögskola och dansare från Vimmerby folkhögskola är också med i föreställningen. Helt nytt är cirkusens inträde i projektet med Icí Performance som framför akrobatik och cirkuskonster med syfte att både förmedla och förstärka känslor i dramaturgin.

Offentlig föreställning den 3 december kl. 12.00.
Förbokning rekommenderas och sköts av Virserums Konsthall.
BILJETTBOKNING
info@virserumskonsthall.com

Kontaktuppgifter:
Musik, dramaturgi och kontakt med kompositör:
Carolina Johansson 070- 654 00 32
carolina.johansson@lansmusiken.se