Klassisk vår! Vi hyllar "den svenska musikens fader" Johan Helmich Roman under ledning av Torbjörn Westman

Den svenska mässan av Johan Helmich Roman

I samband med Länsmusikens satsning "Klassisk vår" som sker under maj månad passar Länsmusiken Barn och Unga, Camerata Nordica i samarbete med Oskarshamns Folkhögskola m.fl. på att uppföra Den Svenska Mässan av J H Roman den 25 maj i Ryssby kyrka och den 26 maj i Oskarshamns kyrka. Roman skrev verkets text och musik år 1751 och det fullbordades 1752 i vad man kallar Missa Brevis, vilket betyder att det består av 2 satser; Kyrie och Gloria. I regel skrevs kyrkomusik på latin men denna mässa är skriven på svenska, vilket var relativt ovanligt. Det finns flera teorier om dess bakgrund och uppkomst då Roman var anställd som hovkapellmästare. Johan Helmich Roman också kallad "den svenska musikens fader" levde sina sista 17 år på egendomen Lilla Haraldsmåla i Ryssby socken och det är vid Ryssby kyrka dock på okänd plats som han ligger begravd. Verket är ca 50 minuter långt och det är över 60 medverkande, med både elever, professionella musiker samt körsångare och solister. Roman hade en vision att få etablera en högskola för högre musikstudier i Sverige men det fick han tyvärr aldrig uppleva under sin livstid. Uppsättningen är ett led i Länsmusikens pedagogiska satsning för unga musikutövare i länet.

Solister är Hedda Koch Lund, Maria Ejderos Sveinungsen, Andreas Landin och Björn Alexandersson. Kören består utav Den klassiska kören på Oskarshamns folkhögskola samt Cantores Calmarienses. Capella Oscaria tillsammans med musiker ur Camerata Nordica utgör orkestern och med Karin Öhman på orgel. Den Svenska Mässan leds av Torbjörn Westman, anställd musiker hos Camerata Nordica.