Emil Jonason

En av sveriges största klarinettister på turné med Camerata Nordica

Emil har av svensk, europeisk och amerikansk press omtalats som ”Klarinettens Yngwie Malmsteen”, det har sagts att han ”har en Rockstjärnas aura”, ”höjer ribban för vad som kan förväntas av en klarinett” och att han är ”en magiker som med sitt instrument bryter mot klassiska ideal”. Emil har en omfattande konsertverksamhet över hela världen och under säsongen 21/22 turnerade han med Camerata Nordica Chamber Ensemble. Turnén gjorde stor succé och därför kändes det naturligt att följa upp med ett program tillsammans med hela orkestern.

Emil kommer att framföra sitt eget arrangemang av Mozart klarinettkonsert omarbetad för stråkorkester liksom den kritikerhyllade konserten för klarinett, stråkar och slagverk som hans fru, Emmy Lindström skrivit.

Camerata Nordica kommer också att framföra R. Scherdins briljanta arrangemang av Carmen Suite för stråkar och slagverk.

"Emil Jonason är en av de mest briljanta klarinettspelare jag har träffat.
Vi jobbade med honom redan förra säsongen, då i kvintett-format, och det är riktigt roligt att ha tillbaka honom hit som solist!

Programmet innehåller två "hits" av den klassiska musikrepertoaren; Mozarts klarinettkonsert i stråkarrangemang och Schedrins arrangemang av Carmen sviten för stråkar och slagverk. Men det mest speciella verket i programmet är klarinettkonserten av Emmy Lindström, Emils fru. Vi kan riktigt se hur han njuter av att framföra sin frus musik! Jag tycker att det är ett fantastiskt stycke att upptäcka, skrivet av en ung svensk kvinnlig kompositör!"
Zéphyrin Rey-Bellet Orkesterchef / Konstnärlig chef

Artister
Emil Jonason
solist, klarinett