Violinisten Colin Scobie är ledare för en symfoniorkester med 43 musiker. Foto: Pressbild

En symfoniorkester i Kalmarsalen för första gången på många år

Beethoven 250 + 1. Medverkande Camerata Nordica, GotlandsMusikens Orkester, Östgöta Blåsarsymfoniker och violinisten Colin Scobie som ledare och solist.

Camerata Nordica är egentligen en stråkorkester med 15 – 25 musiker och repertoaren är vanligtvis begränsad till denna formation. – Efter samtal med mina kollegor i Linköping och Visby, som har det motsatta problemet, att enbart ha blåsorkestrar, kom vi fram till att göra ett samarbete och skapa en symfoniorkester med 43 musiker. Det innebär att vi får möjlighet att framföra detta Beethovenprogram i Kalmar, Linköping och Visby, säger Zéphyrin Rey-Bellet som är Camerata Nordicas orkesterchef.
– Jag föreslog också att orkestern ska ledas på samma sätt som Camerata Nordica - av en violinist i stället för en dirigent, det blir en utmaning och är mycket ovanligt men jag tror resultatet blir intressant. Spelande ledare och solist är den skotske violinisten Colin Scobie, född 1991 och utbildad vid Royal College of Music i London. Vid sidan av sitt engagemang i Camerata Nordica är Colin en hängiven kammarmusiker och ingår bland annat i den framgångsrika gruppen Maxwell String Quartet.
– Det är viktigt att kunna erbjuda publiken i regionen några av de mest kända symfoniska mästerverken då det inte finns någon permanent symfoniorkester i närheten.
Produktionen var planerad till hösten 2020 vid minnet av Beethovens födelse för 250 år sedan men pausades på grund av pandemin. Valet av lokal föll på Kalmarsalen där det inte används numrerade platser vilket innebär att publiken kan hålla lämpligt avstånd till varandra.
Som sig bör när Beethoven hyllas, avslutas konserten med ett av världshistoriens mest berömda musikaliska verk; Symfoni nr. 5 i c-moll. Beethovens femte symfoni tillkom under en period när sviktande hörsel, tilltagande isolering och mörka framtidsutsikter paradoxalt nog tycks ha frambragt en otrolig både inspiration och produktivitet. Inledningen har beskrivits som ”ödet som bultar på” och med tiden har symfoni nr 5 kommit att beskrivas som ”ödessymfonin”.

Program:
Ouvertyren till Coriolanus, c-moll, opus 62 (1807)
Violinkonsert i D-Dur, opus 61 (1806)
Symfoni nr 5, c-moll, opus 67 (1804–1808)

Konserter:
Tisdag 23 november Kalmarsalen