Idag första repetition med Malin Broman

MOZART Overture till Figaros bröllop KV. 492
STRAUSS Capriccio för stråksextett
MOZART Violinkonsert nr 5 KV. 219 i A-dur
STRAUSS Borgaren som adelsman Op. 60 med recitation av Stina Ekblad.

13/1 I 19.00 I Kalmarsalen
I 18.00 I Kungsbacka Teater

Till 2023 års allra första produktion välkomnar Camerata Nordica en av landets absolut främsta violinister, Malin Broman, som ledare och solist. Hon får styra över en hel symfoniorkester i verk av Wolfgang Amadeus Mozart och Richard Strauss.

Av Wolfgang Amadeus Mozart kommer vi att få höra Ouvertyren från Figaros bröllop och i hans femte violinkonsert får vi också möjlighet att höra Malin Broman som solist.

Ur Richard Strauss rika repertoar blir det först ett Capriccio och därefter orkestersviten Le bourgeois gentilhomme (på svenska Borgaren som adelsman eller Den adelstokige borgaren). Ursprungligen skulle Le bourgeois gentilhomme blivit en opera baserad på Molières pjäs med samma namn, men operan blev aldrig fullbordad och musiken omarbetades istället till en orkestersvit. Texter ur Molières pjäs har bearbetats och reciteras av Stina Ekblad.

Zéphyrin Rey-Bellet som är orkesterchef och konstnärliga chef säger att han "är väldigt glad över att kunna presentera den här produktionen med två av Sveriges förnämsta artister inom sina respektive gebit! Stina har tidigare gästat oss men för Malin är det första gången. Premiär är det också för dem båda tillsammans i sammanhang som detta.

Det är också fantastiskt att åter kunna presentera en hel symfoniorkester i vårt säsongsprogram. Det är en utmaning att sätta samman fyrtio musiker från Europa och Sverige, men det gör mig glad och väldigt stolt att se dem mötas just här i Kalmar.

Urban Wedin
Producent för Camerata Nordica