Eva Söderström från Linköping blir ny chef för Länsmusiken i Kalmar län.

Eva Söderström blir ny chef för Länsmusiken i Kalmar län

Nuvarande länsmusikchefen Ingrid Marmvik går i pension under andra hälften av 2022 och Kalmar Läns Musikstiftelse har rekryterat hennes efterträdare. Eva Söderström blir ny länsmusikchef/VD från och med den 1 september.

Eva Söderström är uppvuxen i Växjö och civilingenjör. De senaste åren har hon haft olika chefspositioner på Saab i Linköping.
– Jag har mest arbetat med utveckling nationellt och internationellt och har ett stort intresse för samhällsutveckling, organisationsutveckling och ledarskap, säger Eva Söderström. När jag läste annonsen om jobbet som länsmusikchef och vad som eftersöktes kände jag att det var jag som beskrevs. Musik är något som ligger henne varmt om hjärtat. – Jag spelar valthorn och lite piano och gitarr och har jag sjungit både klassiskt och i rockband.

Peter Högberg, som är ordförande i Kalmar Läns Musikstiftelse, berättar om rekryteringsprocessen. – Under hösten har vi haft samtal med medarbetarna och vår stiftare, Region Kalmar län. Därefter har styrelsen tagit fram kriterier till grund för rekryteringsprocessen. Vi har valt att fokusera på chefs- och ledaregenskaper då vi redan har en hög konstnärlig kompetens inom organisationen. – Innan pandemin startade planerade vi att sätta igång ett utvecklingsarbete och se över vad vi har för verksamheter i dag och vad för verksamheter ska vi ha i framtiden. – Vi känner att Eva har rätt kompetens att dra igång det arbetet. Vi hoppas även att hon med sin bakgrund kan ge oss en skjuts när det gäller att hitta nya former för finansiering och inom det internationella arbetet.

– Jag ser verkligen fram emot att få börja jobba med människorna, den fantastiska musiken och de kommande utmaningarna. Det är ett spännande strategi- och utvecklingsarbete som har bedrivits hos Länsmusiken och jag ser fram emot att hitta nya projekt och vägar att gå, säger Eva Söderström.

Presskontakt:
Peter Högberg, tel. 070-597 61 57