I Peter och vargen representerar varje instrument en roll.

Familjeföreställningen Peter och vargen. En musikalisk saga med Camerata Nordica och GotlandsMusiken

I höst presenterar Camerata Nordica den klassiska musiksagan Peter och vargen komponerad av Sergej Prokofjev. Berättelsen handlar om en ung pojke som lever ett enkelt liv på en gård med sin farfar. Peters bästa vän är en liten fågel och i berättelsen förekommer även en katt och en vimsig anka.
Trots sin farfars varningar går Peter ut på ängen. Men i skogen på andra sidan ängen lurar den farliga vargen …
Föreställningen bygger på en rysk folksaga som skrämt och roat generationer av barn och vuxna sedan första framträdandet år 1936. Prokofjev använde sig av små melodier samt orkesterns olika instrument för att beskriva de olika rollerna i sagan.
– Peter och vargen är en fantastisk familjeföreställning och unik genom att den redan när den skrevs arrangerades för att presentera instrumenten för publiken, berättar Zéphyrin Rey-Bellet som är orkesterchef och konstnärlig chef för Camerata Nordica. Varje instrument representerar en roll, från stråkar och blås till slaginstrument.
Zéhyrin Rey-Bellet, som så många andra musiker, växte upp med Peter och vargen och är förväntansfull inför publikens reaktioner. – Jag är glad över samarbetet med våra kollegor på GotlandsMusiken och att deras blås och våra stråkar återigen får mötas och komplettera varandra, säger Zéhyrin Rey-Bellet. Det har också varit spännande att få möta den gotländska publiken där två offentliga konserter och tre skolkonserter redan genomförts. Nu är GotlandsMusiken på fastlandet för en konsertserie i Kalmar län.
Sagan berättas av Urban Wedin som är producent på Länsmusiken och Camerata Nordica. Han har tidigare frilansat som sångare, skådespelare och dansare. – Ett av mina tidigaste musikminnen är från Konserthuset i Stockholm, berättar Urban Wedin. På den tiden satt min pappa i orkestern och de gjorde Peter och vargen med Ernst Hugo Järegård som berättare. Det var en helt oförglömlig upplevelse!

Föreställningar
23/10 kl. 14.00 och 16.00, Säveaulan, Visby