Mélodie Zhao, pianist och kompositör. Foto: Cadenza Zhao.

Fem kammarmusikkonserter - Kalmar Slott, Öland Chamber Players och Pukeberg

Konsertserien, som ingår i Kalmarsund Summer Festival, inleds med en pianorecital av Mélodie Zhao med musik av Mozart, Chopin m.fl. Den schweizisk-kinesiska pianisten Mélodie Zhao har vid ett flertal tillfällen varit solist hos Camerata Nordica. Denna veckan framträder hon med konserter i Föra på Öland och på Kalmar Slott.

- Mélodie Zhao är mycket uppskattad som solist i orkestern men nu gör hon en personlig pianorecital. Tack vare stark utstrålning och en brilliant teknik blir det spännande att uppleva henne på ett nytt sätt, säger Zéphyrin Rey-Bellet, orkesterchef för Camerata Nordica. - Konsertturnén med Camerata Nordica i januari ställdes in, det är roligt att vara tillbaka och träffa den svenska publiken igen efter ett långt uppehåll, berättar Mélodie Zhao.

Biografi:
Mélodie Zhao är född 1995 och inledde sina pianostudier redan vid tre års ålder. Under de sex första åren studerade hon för Jiaquan Chen vid Central Conservatory of Music i Beijing. År 2004, vid 9 års ålder, fortsatte hon studierna vid Geneva Conservatory under ledning av Mayumi Balet-Kameda. Redan som 13-årig påbörjades studierna för en examen i Bachelor of Arts på Geneva University of Music. Denna utbildning blev hon klar med efter ett år. Samma år erhöll hon François Dumontpriset, för bästa framförande av en sonat av Beethoven, vilket var inledningen till en lång rad utmärkelser. Mélodie Zhao gjorde sitt första scenframträdande i Beijing när hon var sex år. Vid 10 års ålder var hon solist för första gången. Hon har framträtt tillsammans med Zurich Chamber Orchestra, Belgorod Symphonic Orchestra, Geneva Symphonic Orchestra, National Ballet of China Symphony Orchestra och Shanghai Symphony Orchestra samt en rad övriga framstående orkestrar. Redan vi 14 års ålder, efter att varit inbjuden att hålla en master class, blev hon gästprofessor vid musikfakulteten på University of Shengli i China. Mélodie Zhao är också känd för sina egna kompositioner. Hon lägger regelbundet ut inspelningar på bland annat Youtube. De musikvideor hon gör kombinerar ofta olika konstnärliga uttryck. Mélodie Zhao har också gjort ett stort antal skivinspelningar, bland annat kan nämnas samtliga Beethovens sonater som spelades in 2014. Då var hon den yngsta pianist i världen som gjort detta. Hon har också spelat in samtliga Haydns verk för piano och orkester vilka gavs ut 2020. Nu väntar vi på hennes nästa skivutgivning som är en inspelning av Kurt Leimers pianokonserter 2 och 4.

Konserter:
22 juli kl. 20. Kalmar Slott, Gröna salen
23 juli kl. 19. Annas Farm i Föra, Öland

Ny videoinspelning med Mélodie Zhao:

Efterföljande konsertserie med Camerata Nordica:

F. Schubert Oktett i F dur D. 803 för stråkkvintett, klarinett, fagott och horn.
Oktetten i F-dur har den största besättningen av alla Schuberts kammarmusikverk. Oktetten var oerhört populär i Wien där den spelades över hela staden och nynnades på gatorna. Den är onekligen underhållande, fylld med medryckande danser, lättnynnade melodier och innerliga ögonblick. Verket visar upp ensemblens virtuositet, särskilt hos första violinisten och klarinettisten.

Konserter:
29 juli kl. 19. Annas farm i Föra, Öland
30 juli kl. 19. Hyttan i Pukeberg, Nybro
31 juli 20. Kalmar Slott, Gröna salen

Kontakt:
Konstnärlig chef / Orkesterchef, Camerata Nordica
E-post: zeph@camerata.se

Obligatorisk bokning på nortic.se pga. rådande publikrestriktioner.