Honey., Ludwig Hart, The Indigo Echoes, Velvet Moon är alla officiella akter på showcase festivalen The Great Escape

Honey., Ludwig Hart, The Indigo Echoes & Velvet Moon är klara för The Great Escape!

The Great Escape är festivalen för ny musik som presenterar omkring 500 up and coming artister från hela världen på över 30 platser runt om i staden och på stranden. Det här är det första stället där du kan upptäcka din nya favoritartist och se dem i en intim miljö innan de går vidare till de stora festivalscenerna. Festivalen pågår mellan den 15-18maj och är en av Europas viktigaste mötesplatser för musikbranschen internationellt.

- Att få spela på The Great Escape i Brighton känns så otroligt stort! Vi har båda bott i London i 7 år och det är där Honey. föddes. Så det känns så himla häftigt att få komma tillbaka och spela för första gången live i England. Brighton är en otroligt fin stad och att få dela vår musik med publiken där kommer vara otroligt häftigt och vi ser väldigt mycket fram emot det, säger Magda och Miranda från duon Honey.

Likt tidigare år har vi fyra akterbokade till det officiella programmet. Med oss på resan har vi Honey. från Dalarna med sina klassiska poptoner, vi har Ludwig Hart med sin romantiska rock och imponerande övergripande närvaro, även The Indigo Echoes från Hultsfred med sina indie-ljudande gitarrer, ambienta elektroniska syntar och Americana-inspirerade texter, samt Velvet Moons osencurerade texter som blir berörande och intima. Artisterna kommer att genomföra flera spelningar under festivalen, varav en på scenen ÅÄÖ...Sounds Swedish.

ÅÄÖ...Sounds Swedish är en mötesplats som lyfter fram svensk musik i internationella sammanhang. Här får festivalbesökarna möjlighet att uppleva livekonserter i en spännande blandning av genrer och även möta artisterna bakom musiken. Bakom initiativet 2024 står Talentcoach, Argle Bargle Studios, Lucille Group, Export Music Sweden samt Sensus studieförbund. Vid årets genomförande i Brighton bjuder organisationerna in till ett mingel under torsdagskvällen likt tidigare år, men redan tidigare samma dag håller Export Music Sweden i ett speedmeeting där internationell bransch får chansen att möta svensk bransch.

Vi är entusiastiska över att vara en del av ÅÄÖ:s scen i år, där vi visar upp Argle Bargle Studios mångsidiga talanger. Det är en stor ära att få presentera våra artister i den officiella line-upen på The Great Escape, säger Camilla Adner medgrundare på Argle Bargle Studios.

Förutom artisterna på ÅÄÖ…Sounds Swedish scenen så är fler svenska band och artister bokade till festivalen så som Lover´s Skit för att nämna någon.

Artist presentation:

Honey. är en popduo med fokus på rösten. Inspirationen kommer från 70-talet och bandet brinner för klassiska popmelodier. Magda och Miranda träffades i Hyde Park en midsommarnatt för fyra år sedan. Miranda var uppvuxen i Älvsbyn och Magda i Falun, men båda hade flyttat till musikmeckat London. Den kvällen i Hyde Park började de sjunga tillsammans och insåg snabbt hur bra deras röster var tillsammans, och samma kväll sa Magda till Miranda att "Vi borde skriva musik tillsammans" och kort därefter föddes Honey.

Honey. Instagram
Honey. Facebook

Sedan debuten 2019 har Sveriges egen Ludwig Hart banat väg för framgång med sina distinkta gitarrdoftande rockproduktioner och en imponerande övergripande närvaro. På scenen ger han sitt yttersta och lämnar ingen oberörd med texter om att växa upp i en småstad, sin fars alkoholproblem eller sin längtan efter något mer, efter något större. Ludwig Harts musik förkroppsligar okomplicerad romantisk rock, med en hint av västkust och americana, men är ändå fast förankrad i här och nu. Medan musiken ivrigt rör sig framåt, fängslar texterna lyssnaren med sin blandning av vardagsrealism, feberdrömmar och midnattsäventyr.

Ludwig Hart Instagram
Ludwig Hart Facebook

Soloprojektet The Indigo Echoes är för närvarande baserat i Hultsfred, men startades av Filip Olvenius i Fulham, London. Filip växte upp i Hultsfred till tonerna av kalifornisk indie- och folkrock, vilket har haft ett stort inflytande på hans sätt att uttrycka sig. Han har också absorberat den brittiska musik- och kulturscenen under sina år i London där han studerade musikproduktion och ljudteknik. Detta resulterar i The Indigo Echoes breda sound, som han beskriver som en "blandning av indie-ljudande gitarrer, ambienta elektroniska syntar och Americana-inspirerade texter".

The Indigo Echoes Instagram
The Indigo Echoes Facebook

Velvet Moons låtar är intima och berörande när Sandra skriver ocensurerat från sin vardag. Vi bjuds in att dela både segrar och strider men också medvetna sammanhang som rör vårt samhälle och världen. Stefan Örn och Johan Glössner skapar de vackraste men samtidigt råaste landskapen och lyssnaren färdas genom Velvet Moons många rika färger och starka känslor. "Musik är transcendent, du förlorar tid, rum och dig själv". Velvet Moon arbetar för närvarande på sitt femte album, och två singlar har redan släppts...

Velvet Moon Instagram
Velvet Moon Facebook

ÅÄÖ... Sounds Swedish är en mötesplats kring svensk musik i internationella sammanhang. Genom satsningen får svenska band och artister chansen att stå på en internationell scen, möjlighet att knyta nya kontakter, en fördjupad förståelse för andra länders musikliv, samt bredda sin publik. I samtal och workshops får akterna även stöd i det förberedande arbetet i syfte att få så bra genomslagskraft som möjligt och kunna arbeta strategiskt i det de vill uppnå.

Bakom initiativet står:

Talentcoach ger artister, producenter, låtskrivare, entreprenörer och kreatörer inom musikbranschen verktygen att bygga en hållbar karriär inom musiken. Talentcoach är arrangör av Baltic Sessions, en showcase festival och branschevenemang på Sveriges sydöstra kust.

Argle Bargle Studios är ett oberoende Stockholmsbaserat skivbolag som hittar och bygger upp artister och utvecklar enastående musikkoncept.

Lucille Group hjälper artister, skivbolag och kreatörer att hantera sina rättigheter, kanaler och närvaro på YouTube. Lucille Group arbetar flitigt för att säkerställa att innehållsägare maximerar intäkterna på effektivast möjliga sätt, samtidigt som de skräddarsyr strategier för att optimera YouTube-kanaler för att maximera räckvidd och engagemang.

Export Music Sweden arbetar på branschnivå för att hjälpa till att exportera svensk musik till världen. Vi hjälper låtskrivare, musiker, artister och företag inom musikbranschen att bli globala. Det gör vi genom handelsresor, seminarier och utbildningar, låtskrivarläger och nätverksmöjligheter på mässor och konferenser.

Sensus är ett studieförbund som stöttar band, musikgrupper, studiokollektiv, arrangörer och föreningar i deras lärande och utveckling. Studieförbunden är tillsammans erkända som en viktig del av Sveriges framgång i den globala musikindustrin – genom att tillhandahålla repetitions- och inspelningsstudior, kurser, coachning och livekonserter.