Mats Genfors och Kristina Ruhnström har säsongsavslutning på Astrid Lindgrens Näs. Foto: Urban Wedin.

Länsmusikens Rösträttsprojekt har säsongsfinal på Astrid Lindgrens Näs

På nationaldagen den 6 juni livesänder Länsmusiken från Näs. I programmet ”Astridsånger och Näsvisor” medverkar röstcoacherna Kristina Ruhnström och Mats Genfors, en barnkör från Kulturskolan i Vimmerby samt musiker ur Camerata Nordica. Sändningen kan ses på Boumusikplay.se kl. 15.00.

Programmet på Näs blir det sista för säsongen i det nationella samarbetsprojektet Rösträtt – sång i förskola. Detta är ett initiativ av Länsmusiken och syftar till att lyfta och stärka barns sång. Målet när Rösträttsprojektet startade var att besöka olika förskolor och sjunga med barnen och pedagogerna, men restriktionerna satte stopp. För att ändå nå ut spelades det in en programserie på sju avsnitt på Länsmusiken BoUmusikplay. Det finns 5 avsnitt tillgängliga för alla. Två till ligger på premiumkontot och behöver köpas in.

Under Nationaldagen sjungs sånger från Astrid Lindgrens berättelser. - Vi tycker att det passar väldigt bra eftersom vi är på Näs, där Astrid Lindgren växte upp och det var där fröet såddes till många av de senare så älskade sagorna, berättar Kristina Ruhnström.

- Alla kan sjunga med i dessa sånger, de är välkända från minsta förskolebarn till mamma och pappa och alla som växt upp med böckerna och hört sångerna när de var små. - Vi hoppas att få en härlig sångstund ihop med er där hemma och att ni sjunger med så taken lyfter och så det hörs hela vägen till Astrid Lindgrens Näs!

Kontakt:

Carolina Johansson