Bild från repetitionen av Lilla Trollflöjten. Foto Urban Wedin.

Lilla Trollflöjten - en familjeopera i Oskarshamn och Kalmar under Alla helgons helgen.

Länsmusiken Barn och Unga presenterar tillsammans med bl a. Oskarshamns folkhögskolas sångelever och sångsolister under musikalisk ledning av Ludvig Nilsson, en ny tolkning av W A Mozarts opera Trollflöjten.

– Jag törs påstå att musiken till Trollflöjten är den mest berömda operamusik som finns. Det finns sånger och musikaliska partier vi säkerligen har hört utan för den skull har kopplat det till Trollflöjten, säger Carolina Johansson, som ansvarar för libretto och regi och som också är producent för Barn och Unga på Länsmusiken i Kalmar Län. I denna tolkning får vi följa Papageno när han blickar tillbaka på en händelse som utspelade sig för länge sedan i en förtrollad skog …

– Operan själv beskrivs som passande för barn men originalberättelsen är ibland obegriplig och för lång för att vara en barnopera. Det blev därför en utmaning att få operan begriplig. Två år har hunnit passera från idé till att kunna sätta upp vår familjeversion. Men här står vi äntligen. – Det är avgörande att musikdramatisk teater finns i ungas närhet för att kunna upptäcka den. Även att unga människor får möjlighet att utöva det som scenkonst i ett pedagogiskt projekt är något jag är mån om. Många tror att opera är svårt att ta till sig men jag vill påstå att det enda som behövs är att man som besökare är öppen för nya intryck och inte försöker analysera allt.

Föreställningen har fri entré och en speltid på ca 70 minuter. Tillkomsten är ett samarbete mellan Länsmusiken i Kalmar län, Camerata Nordica, Kalmar kommun, Oskarshamns kommun och Västerviks kommun.

Spelplatser är den 5 november kl. 17.00 på Forum i Oskarshamn. 7 november kl. 15.00 på Kalmar teater. Föreställningarna 9 november på Västerviks teater är skolföreställningar.

Information:
Carolina Johansson