Musikstycket är beställt av Tina Andersson (Foto Kristin Lidell). Dikterna har skrivits av Magnus Florin (Foto Stefan Tell).

Ljus, ljus, ljus överallt - en inblick i Axel Munthes liv

Axel Munthe föddes 1857 i Oskarshamn, växte upp i Vimmerby samt i Stockholm där han utbildade sig till läkare. Axel Munthe vistades långa perioder under sitt innehållsrika liv på Capri där han hade låtit uppföra Villa San Michele som senare blev inspiration till Drottning Victorias sommarslott Solliden på Öland. Produktionen Ljus, ljus, ljus överallt bygger på en idé om att sammanföra tre olika konstformer bestående av musik, film och poesi till ett verk om Axel Munthe. För idé och gestaltning står Carolina Johansson, barn- och ungdomsproducent på Länsmusiken i Kalmar Län.

Musikstycket är beställt av den svenska kompositören Tina Andersson och uruppförs av Camerata Nordica. Tina Andersson har tidigare komponerat verk till orkestern, bland annat Five poems baserat på dikter av Sara Teasdale.
I Ljus, ljus, ljus överallt har dikterna skrivits av Magnus Florin som är författare, kulturskribent och dramaturg. Han debuterade 1989 med Berättelsens gång och nominerades till Augustpriset för Trädgården (1995), Syskonen (1998) och Ränderna (2010). Magnus Florin tilldelades Sveriges Radios Romanpris för Syskonen och nominerades för Ränderna. Filmerna som visas under diktuppläsningen har filmats av Michelangelo Miskulin på Capri och i Kalmar län.
Axel Munthe var en stor beundrare av Schuberts musik och för att fullborda programmet framför Camerata Nordica hans berömda kvartett Döden och flickan i orkesterversion. Ledare för orkestern är Cellerina Park som är anställd som andre konsertmästare i BBC Symphony Orchestra.
Kompositören Tina Andersson beskriver sina tankar om vilken funktion musiken har i Ljus, ljus, ljus överallt. – Musiken i detta projekt rör sig, meandrar sig fram genom snabba klipp likt en film gjord av ljud. Musiken är menad att skapa associationer för att kunna berätta om ett liv. Att kunna berätta genom musikens outtalade poesi om ett helt liv ifrån barndomens mardrömmar och rädslor till ett liv fyllt av drömmar, hopp och skapande. Musiken är också menad att spegla Munthes liv, hans inre liv och de livsval han gjorde för att kunna leva sitt liv fullt ut utan kompromisser. En livsdröm som ger resonans även i vår tid.
– Projektet initierades för 10 år sedan, när jag besökte Capri, berättar Carolina Johansson. – Jag var på väg hem från Italien efter några år i Rom och besökte villan som ett litet farväl och en reflektion över det som varit. Min första vistelse på San Michele förblir ett av de speciella ögonblick man minns, vinden som slår mot ansiktet när man stiger ut på terrassen, fågelkvittret under loggian och utsikten över bukten.
Projektet består av tre delar och varje del är en reflektion i sig, det fanns ingen given form eller dramaturgi att utgå ifrån. Musiken är skriven med hänsyn till att det ska spelas för en ung publik. – Vi får ta del av ögonblick ur en människas liv genom musiken, orden och bilderna. Jag hoppas verket kan ge unga människor tankar om vad de kan förverkliga i livet, att ha tålamod och vara öppen mot sin omgivning.
– Ett varmt tack till alla som gjort det möjligt att ta fram verket och till Kristina Kappelin och Stiftelsen San Michele för att vi hade möjlighet att vistas på Capri och filma och låta oss bli inspirerade, avslutar Carolina Johansson.

Offentliga konserter

6 maj kl. 19.00. Forum, Oskarshamn. Fri entré