Showcase festivalen Live at Heart Southeast flyttas från maj till 8–10 september.

Nya datum för Live at Heart Southeast 2022 i Kalmar län

Talentcoach, som står bakom satsningen av Live at Heart Southeast, är ett artistutvecklingsprogram inom Länsmusiken i Kalmar län som ger artister, producenter, låtskrivare, entreprenörer och kreatörer inom musikbranschen verktygen att bygga en hållbar karriär inom musiken. Showcase festivalen Live at Heart Southeast lanserades 2021 i Kalmar län och genomfördes första året digitalt.

– Det var möjligt tack vare ett proffsigt team bakom produktionen, de medverkande kommunerna, Region Kalmar Län och stöttning från Länsmusiken i Kalmar län, berättar Sara Westerberg som är projektledare för Live at Heart Southeast. Att festivalen genomfördes digitalt berodde på den då pågående pandemin men det gav ändå fina resultat med tusentals ”besökare” från hela världen. Till festivalens andra år har beslut tagits att flytta den från maj till 8–10 september. Detta på grund av de efterdyningar pandemin skapat men också för det osäkra läget i världen. Inför årets festival fortsätter även samarbetet med Live at Heart i Örebro som genomför sin festival första veckan i september, veckan innan festivalen i Kalmar län.
– Vi hoppas att denna satsning kan ge och skapa fler scener runt om i Kalmar län vilket skett i Örebro genom åren. Det är verkligen en av våra absoluta största styrkor här i stan, säger Martin Qvarfordt, VD för Live at Heart i Örebro.
– Att ha fått äran att få fortsätta leda detta projekt är helt underbart och Kalmar län behöver denna typ av evenemang, det händer mycket i kommunerna men det kan bli än mer, säger Sara Westerberg.
Live at Heart Southeast arrangeras i samarbete med Live at Heart, Örebro, Länsmusiken i Kalmar Län, Talentcoach, Kalmar kommun, Oskarshamns kommun samt Region Kalmar Län. En showcase festival är en plats för nätverkande och en plattform för musik, upptäckande och lärande. Den kombinerar livemusik, konferenser och andra mötespunkter för människor i musikbranschen världen över. Festivalen innehåller paneler, musik och möten som främst riktar sig till musikbranschen, men är öppen för alla att besöka.

Martin Qvarfordt
VD Live at Heart Örebro