Julia Mustonen-Dahlkvist är professor vid pianoutbildningen vid Musikhögskolan Ingesund. Daumants Liepins är en ung lovande pianist som vunnit internationella framgångar.

Pianokonsert med Julia Mustonen-Dahlkvist och Daumants Liepins i Hultsfred.

Söndag 30 oktober kl. 18.00 arrangerar Aspelands Musikförening en konsert i Valhall, Hultsfred med Julia Mustonen-Dahlkvist och Daumants Liepins.

Julia Mustonen-Dahlkvist är professor och chef för pianoutbildningen vid Musikhögskolan Ingesund, Karlstads Universitet. Julia Mustonen-Dahlkvist kommer ursprungligen från Krasnojarsk i ryska Sibirien. Hon började spela piano under ledning av sin mamma och fortsatte därefter sina studier vid Sibelius-Akademin i Helsingfors, Musikhögskolan i Freiburg, Universitetet för konst i Berlin, Kungliga akademin i Dublin, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Danska Kungliga Musikhögskolan i Köpenhamn. Bland lärarna finns Erik T. Tawaststjerna, Vitali Berzon, John O'Conor, Staffan Scheja och Niklas Sivelöv.
Redan tidigt började Julia Mustonen-Dahlkvist ge egna konserter och har turnerat flitigt i både Europa, Skandinavien och Ryssland. I Ryssland debuterade hon med orkester 2001 i Einar Englunds första pianokonsert tillsammans med Krasnojarsk filharmoniska orkester. Hon debuterade med Kungliga Filharmonikerna 2009 i Rachmaninovs första pianokonsert.

Daumants Liepins är förnärvarande utbytesstudent på nya musikerprogrammet vid Musikhögskolan Ingesund och studerar för professor Julia Mustonen-Dahlkvist. Nyligen blev Daumants Liepins inbjuden som solist till Helsingborgs symfoniorkester, och till Bukarest för en stor internationell pianotävling, Enesco-tävlingen. Han har redan tidigare vunnit framgångar i internationella tävlingar.

www.juliadahlkvist.com
www.daumantsliepins.com
www.lansmusiken.se

Kontakt:
Aspelands Musikförening
Brita Freudenthal, tel. 0495-220 15 eller 070-337 30 32
E-post: freudenthal@telia.com

Kalmar läns Musikstiftelse (Länsmusiken) finansieras i huvudsak av Statens Kulturråd och Landstinget i Kalmar län samt med intäkter från konserter och andra tjänster. Förra året medverkade Länsmusiken i över 500 konserter, därav 360 konserter och programaktiviteter för barn och unga.
Ett nyckelord är mångfald och musikutbudet omfattar ett brett spektrum som syftar till att väcka nyfikenhet och engagemang oavsett ålder, utbildning och kulturell bakgrund.