Första repetitionen med Pierre och Théo Fouchenneret

Regional turné med Pierre och Théo Fouchenneret

Camerata Nordica fortsätter att introducera nya världsartister till Sverige och Kalmar län. Denna gång är det de internationellt välkända och prisbelönta bröderna Pierre och Théo Fouchenneret som framträder tillsammans med och leder Camerata Nordica.

Vi kommer att få höra dem i den dubbelkonsert för piano, violin och stråkar i d-moll som den brådmogna tonåringen Felix Mendelssohn skrev när han var endast 14 år gammal. Sin ålder till trots var det Mendelssohns fjärde verk för soloinstrument och piano och låg länge ospelat. Det är först i modern tid stycket blivit utgivet och vi får möjlighet att njuta av detta vackra stycke.

Pierre kommer sedan att leda Camerata Nordica i ett arrangemang för stråkorkester av Bruckners kvintett. Detta, Bruckners enda större kammarmusikstycke, är såväl symfoniskt som distinkt instrumentellt. Det anses av många som ett av de mest idiosynkratiska och djupaste kammarmusikverken sedan Beethoven.

"Vi är glada att äntligen bjuda in de 2 bröderna Fouchenneret. Det är inte så ofta som 2 syskon uppnår musikaliska karriärer på så hög nivå och jag tror att det också skapar en speciell alkemi på scen.
På programmet för denna produktion står Mendelssohns dubbelkonsert för piano, violin och stråkar som är ett lysande verk där strålkastarljuset riktas mot denna fantastiska duo. Pierre valde som andra del Bruckners kvintett arrangerad för stråkorkester. Detta är ett otroligt stycke, ett av de enda kammarmusikstyckena i hans repertoar som ger oss en chans att upptäcka hans musik utan en ensemble med 100 musiker.” Zephyrin Rey-Bellet, Orkesterchef & Konstnärlig chef

Artister

Pierre Fouchenneret ledare och solist, violin
Theo Fouchenneret solist, piano