Pappa Kapsyl och Dinokvintetten på Camerata >PLAY

Release - miniserien Pappa Kapsyl och Dinokvintetten på Camerata >PLAY

Release av miniserien - Pappa Kapsyl och Dinokvintetten

Ett avsnitt per dag från den 1a till den 5e januari 2023 kl. 15.00 på Camerata >PLAY

SYNOPSIS - Pappa Kapsyl är på Kalmar Slott där han försöker få en familj med bångstyriga dinosauriemusiker att spela klassisk musik på stråkinstrument. Men Dinokvintetten har egna viljor och inget går som planerat. När musikerna smiter måste Pappa Kapsyl gå på dinosauriejakt i slottets spännande miljöer.

Bakgrund - Idén till Pappa Kapsyl och Dinokvintetten kom efter utbrottet av Covid-19. Både Pappa Kapsyl och Camerata Nordica framträder inför barn och ungdomar. När publikrestriktioner infördes och gjorde det svårt att uppträda på skolor söktes efter en idé som kunde framföras digitalt.
Efter viss research framkom att det saknas program om klassisk musik och klassiska instrument för barn. Därför bestämdes att utveckla dinosaurieprojektet till en miniserie.

Mål - Miniserien Pappa Kapsyl och Dinokvintetten bygger på att presentera stråkinstrumenten. Med Pappa Kapsyl som programledare presenteras instrument och olika spelsätt för barnen på ett skämtsamt sätt för att de ska upptäcka lite av den klassiska musikens värld. Repertoar valdes från J.H. Roman till folkmusik, från Mozart till Brahms i korta utdrag för att fånga barnens uppmärksamhet på ett lättsamt sätt. Kanske lyckas målet med att locka några barn till en musik- eller kulturskola för att de ska få börja spela något av dessa instrument.

Framtid - Flera av musiksinstitutionerna bl.a. Kungliga Filharmonikerna och Radioorkestern har på senare tid talat mycket om bristen på svenska blåsmusiker och svårigheten att få svenska sökande till platser i orkestrarna.
Camerata Nordica är en stråkorkester därför var det självklart för oss att börja med stråkinstrumenten men det skulle vara intressant, beroende på intresset för serien, att i framtiden komplettera med blåsinstrument och slagverk (percussions)

"Vi arbetar med många projekt riktade till ung publik, främst i form av konserter och skolaktiviteter, men det finns brist på klassisk musik i rutan för barn.
Efter ett samtal med Carl-Otto kom han tillbaka med ett första utkast till serien och jag minns att jag tänkte att vi verkligen hittat något och borde fortsätta utveckla det!
Jag tycker det är väldigt viktigt att visa upp klassiska instrument från ung ålder, särskilt här i Sverige, för att kunna ha musiker och publik även i framtiden. Jag hoppas att vi med detta initiativ kommer att delta i detta arbete!
" säger Zéphyrin Rey-Bellet, orkesterchef och konstnärlig chef för Camerata Nordica.

Programmet syfte: Introducera klassisk musik och stråkinstrument för yngre barn
Tema:
Klassisk musik, stråkinstrument, dinosaurier
Målgrupp:
Barn från 3 år
Antal avsnitt: 5
Speltid: 5-7 minuter
Plats: Kalmar Slott
Musik: J.H. Roman, A. Dvorak, W.A. Mozart, J. Brahms, J. Strauss etc.
Intrument: violin, viola, cello, kontrabas

I ROLLERNA

Pappa Kapsyl Carl-Otto Johansson