Alberto Agut & Andrey Baranov

Säsongsfinal med Alberto Agut och Andrey Baranov

Vår sista orkesterproduktion för säsongen 2022-2023 kommer att innehålla en av de största nordiska kompositörerna, Carl Nielsen och hans klarinettkonsert som kommer framföras av den spanske klarinettisten Alberto Agut.

- Med den här produktionen avslutar vi vår orkestersäsong på topp med ett fantastiskt program som valts av Andrey och Alberto efter ett maraton-år säger Zephyrin Rey-Bellet, orkesterchef & konstnärlig chef

Trots sin unga ålder har Albertos karriär lett honom att uppträda i några av de största europeiska och amerikanska salarna. Han är en av de mest imponerande klarinettisterna i sin generation och är även konstnärlig ledare för Castelló Music Festival där konserten också kommer att spelas den 27e april.

- Det blir ett stort nöje att åka på turné i Spanien med dessa musiker och detta program. Att turnera med en orkester ger alltid en möjlighet att bygga starkare relationer mellan musikerna. Sedan är det fantastiskt roligt att se att vår regionala orkester har ett gott rykte även utomlands! säger Zephyrin Rey-Bellet, orkesterchef & konstnärlig chef

Kvällen till ära har vi en av våra mest älskade ledare, den schweiziska violinisten Andrey Baranov. Han har valt två favoriter ur stråkorkesterrepertoaren; Bartóks berömda rumänska folkdanser tillsammans med ett av de mest kända styckena i stråkorkesterrepertoaren, Tjajkovskijs Serenad för stråkorkester.

Andrey Baranov, ledare
Alberto Agut, klarinettsolist
Camerata Nordica

BARTÓK rumänska folkdanser Sz.56 för stråkorkester