Tage (Martin Ibohm) ledde utsändningen under resan på smalspåret.

Succé för Smalspårsresan - En resa i tid och musik!

Under nationaldagen bjöds på en musikalisk resa på smalspåret som är Sveriges första byggnadsminnesförklarade järnväg. Resan med rälsbussen gick mellan Hultsfred och Västervik och vid en del av de pittoreska stationerna väntade överraskningar. Resan livesändes och hade tiotusentals följare och många positiva kommentarer.

Under dagen underhöll Tage (Martin Ibohm), ”Dolly Dots” med Sandra, Millan & Marlene, Vena Musikkår, Dimpker Brothers, Mollie Minott, oktett ur Överums musikkår, Filip Jers, Ville Bromander, sextett ur Gunnebo musikkår, Västerviks manskör, Torbjörn Westman tillsammans med en stråkkvartett från Camerata Nordica. Styrelseordförande för Länsmusiken i Kalmar län, Peter Högberg anslöt vid Tuna station och höll ett känslosamt nationaldagstal.

– När idén föddes och började växa till liv fanns inget färdigt format. Men en sak var värdefull och det var att det skulle ske på riktigt och den 6 juni, berättar Carolina Johansson som är producent på Länsmusiken. Vi ville skapa ett firande som skedde på ”plats” och med levande musik och kulturinslag. – Vår förhoppning är att kunna göra detta till ett återkommande inslag under nationaldagen.

Arrangör var Länsmusiken i Kalmar län och medarrangörer Hultsfreds kommun, Vimmerby kommun, Västerviks kommun och Tjustbygdens Järnvägsförening.

Resan går att se på Länsmusikens facebooksida.

www.lansmusiken.se

Kalmar Läns Musikstiftelse (Länsmusiken) finansieras av Region Kalmar län, Statens Kulturråd samt länets kommuner. Årligen genomförs cirka 500 konserter och aktiviteter som vänder sig till människor i alla åldrar och med olika kulturell bakgrund. Länsmusiken ansvarar för Talentcoach och har samarbeten med Imagine Sweden samt också med ett stort antal konsertarrangörer i Kalmar län. Kammarorkestern Camerata Nordica är hemmahörande i Oskarshamn och är en del av Länsmusiken.